Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Brödbak

Kategori: Malin i köket

Igår kväll skållade jag vetekross och havregryn samt försökte få liv i min surdeg för att kunna baka idag. Därför var jag uppstigen redan klockan åtta fastän föreläsningen inte började förrän ett!

Receptet på "Det Godaste Brödet" fann jag i Vegetariska Kokboken fast jag bytte ut 1 dl vatten och 2 dl mjöl mot en dl surdeg. En riktigt härlig deg blev det och lagom till lunchtid kom två trevligt runda limpor ut ur ugnen! Jag tror aldrig jag har lyckats så bra med bröd förr. Genomgräddat, inte smuligt och med en frasig skorpa runt om! Mamma, du ska få smaka när du kommer hit!


"Det Godaste Brödet" 2 limpor

På kvällen:
4,5 dl kokande vatten
2 dl vetekross
2 dl havregryn

På morgonen:
2 dl kokande vatten
25 g jäst
1 dl rågsurdeg
0,5 msk salt
11 - 12 dl Ekologisk Vetemjöl special

På kvällen, häll vattnet över ingredienserna i en bunke, låt stå över natten.
På morgonen, Blanda ner vattnet och surdegen i det skållade och se till att det blir ca 37 grader varmt. Rör ner jästen. Sen ner med saltet och det mesta av mjölet och knåda 10 minuter för hand (4 minuter i assistent om jag haft någon sådan). Jäs ca en timme
     Ta upp på bakbord, knåda en liten aning och forma sedan till två runda limpor. Låt jäsa på bakplåtspapper ca 45 min. Värm ugnen till 250 grader och värm samtidigt plåten. Snitta bröden godtyckligt och skjutsa över dem till den heta plåten. Grädda 40 - 50 minuter, brödet ska låta lite ihåligt när du knackar på ytan om det är färdigt.

Min fina utsikt över ett Uppsala i höstskrud





Rykande färskt bröd


Kommentarer

  • Emelie säger:

    Va fint du verkar ha det gumman! Längtar tills jag kommer och hälsar på dig, då ska du få baka lite gott fika att bjuda på! ;P



    Saknar dig!

    2008-10-15 | 19:40:02
    Bloggadress: http://pollyportman.blogg.se/
  • Kristina säger:

    Mums det ser ju supergott ut! Spara lite till mig ;)

    2008-10-15 | 20:49:52
    Bloggadress: http://hejmamma.se
  • mamma säger:

    Tack, det ser jag fram emot !!

    2008-10-15 | 22:18:13

Kommentera inlägget här: