Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

En riktigt bra tisdag

Kategori: Rugby

Jag kom upp i tid i morse, hann både koka gröt och dricka kaffe utan att stressa - vikten av en bra start på dagen!

Jag har suttit som ett tänt ljus på dagens fyra lektionstimmar (eller nästan), och  jag hade ett riktigt fint sammarbete med Sofie på mekaniklabben nere i Ångströms källare. Under två stressiga timmar rullade vi vagnar, snurrade på skivor, tappade pingisbollar, åkte hiss upp och ned utrustade med accelerometer och plottade sedan snygga sträcka/tid, hastighet/tid och acceleration/tid-grafer för att försöka förstå fysikens grundekvationer på djupet!

Sedan har jag nu anmält mig och betalat Kung Björnloppet nästa helg, point of no return nu! Lagat middag, omformaterat grundsystemet i min garderob och byrå och så till min tredje rugbyträning. Nu börjar jag få lite snits på det hela!

Jag har nu lyckats utröna anledningen till att rugbyspelare tränar och spelar i korta shorts i kraftigt bomullstyg. De lyfter nämligen varandra i dessa! Vid inkast formar man en klunga som har till uppgift att fånga bollen först. Detta gör man genom att två spelare grabbar tag i shortsen på en tredje och lyfter upp en denne på raka armar. Den upplyfte fångar sedan bollen tre meter upp i luften för att sedan passa vidare eller liknande.


Här syns ett inkast med lyft!

Jag kommer tydligen spela klunga, och fick därför testa både att bli lyft (i lånade shorts), vilket var jättekul!

   "Åtta forwards, stora och kraftiga spelare, fungerar
    som murbräckor och ska vinna bollen i klunga."
Från Svenska rugbyförbundets hemsida

Men nu är det sängen som gäller. Imorrn bitti kör vi storfrukost hos Rasmus klockan nio!

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: