Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Ett litet experiment

Kategori: Vardag

Jag såg en dokumentär på SVTplay om hur det kommer sig att hunden är människans bästa vän. Mycket intressant förstås. Men det som fastnade var ett experiment de utsatte vovvarna för - ansiktsigenkänning. Tydligen tittar människor på varandra från höger till vänster (eller om det var tvärtom), och det gör hundarna också, vilket är otroligt ovanligt. Grejen är att ansiktshalvorna på en människa inte är likadana. Här kommer en demonstration:

Vilken halva ser mest ut som jag?


Högra halvan av mitt ansikte.

 

Vänstra halvan av mitt ansikte.



Och de fina halvorna tillsammans.


Också weird!

Kommentarer

  • mamma säger:

    Båda halvorna behövs för att få ett perfekt resultat, vi är nog väldigt känsliga på de riktigt små detajerna vi människor. Intressant att se hur Snåttra skulle se ut med två lika halvor av sig själv?

    2010-10-12 | 08:38:05
  • Kristina säger:

    Jätteläskigt!

    Jag gillar dig bäst som du är :)

    2010-10-12 | 11:26:03

Kommentera inlägget här: