Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Hot Springs - Teori och praktik

Kategori: New Zealand

I brist på rugbymatch bjöd jag in mig själv till en helgtripp som en bunt halvbekanta utbytesstudenter fixat ihop. Heta källor i Hawkes Bay, komplett med tältning och vandring! Läser om heta källor gör jag i skolan, bada i dem gör jag på helgen!

Att resa med jämnåriga studenter är något helt annat än med släkt/familj. Vi skulle lämna Palmy 10 på lördagsmorgonen. Någon gång efter ett var vi äntligen iväg! För somliga av de andra åtta hade nog så kul kvällen innan, och var varken vakna eller färdigpackade klockan 10. Planen var att köra de knappt fyra timmarna till Mangatutu Hot Pools och sen vandra tre timmar till Mangatainoka Hot Pools för camping och blötläggning i det varma vattnet. Istället anlände vi till Mangatutu efter solnedgången och 20 kilometer smal grusväg med megaläskiga svängar och sluttningar (jag satt stum och skräckslagen i baksätet). Således campade vi där och tillbringade fem, sex timmar i badet. Väldigt varmt vatten, en kall öl, trevligt sällskap från världens alla hörn och stjärnhimlen ovanför våra huvuden.

Eftersom vi inte gjorde någon vandring på lördagen fick vi göra alla 16km på söndagen. Helt otroliga vyer! Berg, kullar, dalar, en bred älv och inhemsk djungellik bush. Helt orört och väldigt vilt! Jagade av mörkret skyndade vi oss hem, efter ännu en timme i heta källor. Den promenad som beräknas ta 3 timmar och 45 minuter tog oss bara strax över två timmar trots väldigt brant och omväxlande terräng. Springa där det är platt, det brukar inte förvänas av mig när jag är på vandring med familjen!

Mina ben är trötta idag!


Mangatutu Hot Spring - ett nya zeeländskt paradis! Tydligen är det väldig ovanligt att icke-kiwisar hittar hit!


Fina gamla träd med skägglav (eller motsvarande)


Otroligt vackra vyer!


Vilt!


Christine (Tyskland), Devon (USA) och Michelle (Kanada) påväg nedför.


Mangatainoka Hot Springs!


Hela gänget!


Nya Zeeländska varianten av bastu måntro? Väldigt hela källor, och sedan dopp i iskall älv!


Kanadensarna tar sig ett dopp


Pimpsten från gammalt vulkanutbrott - utmärkt att karva ansikten i!


Hundratals ansikten höll oss sällskap!


Solnedgång över Kaweka Range.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: