Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Geology Rocks!

Kategori: New Zealand


Click here for (automatically generated) English translation.


Röd granit (Kaliumfältspat står för den röda tonen), från granitens land - Sverige!

Två timmar varje vecka, totalt 24 timmar för hela terminen, ägnar vi åt att vända och vrida på stenar. Titta på klyvningsytorna, kristallstrukturen, färgen, hårdheten, lystern, syrabeständigheten, tyngden i handen och sammansättningen av mineraler. Kort sagt, identifiering av typiska stenar och mineraler! Mycket rogivande sysselsättning, med stor risk för att utvecka 'arbetsskador'. Såsom att identfiera alla stenar i murar, på marken och i husfasader samt att seriöst överväga att bestämma gravsten redan nu (helt klart Larvikit, en väldigt vacker norsk sten bestående av i huvudsak plagioclasen labradorit!)


Om tre veckor börjar påsklovet/mitterminslovet. Drygt två veckor helt utan plugg! Givetvis har jag inga planer på att stanna i Palmy mer än nödvändigt, så efter hemmamatch mot Stratford så drar jag söderut! Jag har köpt ett tiodagars busspass med Kiwi Expirience, vilket är en utmärkt möjlighet att se väldigt mycket på förhållandevis kort tid! Jag träffade en brittisk tjej i Auckland som testat detta, och hon var oerhört nöjd (och oerhört osugen på att åka hem)! Vill jag stanna någonstans, så kliver jag bara av bussen, och hoppar på igen någon annan dag!

Innan dess så ska jag försöka få till en dagstur till häst, och kanske Tongariro också!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Det låter stenkul....och det där med bussen verkar himla perfekt! hur bor du då du rejsar runt? Vandrarhem?!

    2011-03-27 | 22:13:54
  • onkel b säger:

    det var jag som frågade om vh?

    2011-03-27 | 22:15:00

Kommentera inlägget här: