Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Spenat och ett svullet knä

Kategori: New Zealand


Click here for English translation.


Spenat, av sorten Winter Queen, tittar upp i trädgårdslandet!

Tiden går. Idag är det precis en månad sedan jag klev av planet i Auckland. På denna månad har jag dock hunnit med en del. Besökt NZ två största städer, hittat bostad, backpackat lite grann, pluggat två veckor, inlett en rugbysäsong och lärt känna en försvarlig mängd människor. Jag försöker hela tiden utöka mitt kontaktnät. Det är inte helt bekvämt alla gånger, det är lättast att bara sitta på rummet och titta på SVTplay, men jag försöker prata med främlingar (som ser trevliga ut) så ofta jag får tillfälle. Nu senast på bussen hem från skolan. Jag bjöd killen bredvid mig på lite godis, och sen var vi 'vänner' och pratade resten av resan (lite samma som med hundar faktiskt, i synnerhet retrivrar..)!

Jag har upptäckt att namnet Malin inte riktigt går hem här. När jag presenterar mig ser folk lätt förskräckta ut, och vågar sedan aldrig tilltala mig vid namn (rimmar illa med mina networking-ambitioner), så jag presenterar mig numera rätt och slätt som 'M' eller 'Em'. Kort och konsist, och det fungerar mycket bättre. Faktiskt brukar somliga utropa 'Som fisken?!' när jag säger att jag heter Malin. De syftar på marlin, vilket är en svärdfisk. Uttalet blir detsamma på kiwiengelska.

Nu ska jag iväg och handla lite, skafferiet är helt tomt. Mitt knä är lite tjockt och blått sedan gårdagens rugbyträning, så vi får se hur det går att cykla!

Denna vecka:
Idag: Ingenting särskilt
Onsdag: Rugbyträning
Torsdag: Shakespeare på Esplanaden. En Midsommarnattsdröm, på utomhusscen
Fredag: Kanske Field Day i grannorten Feilding. Typ som Grandagen, fast oerhört mycket större!
Lördag: Rugbymatch! I Wellington.
Söndag: Bush walk i Manawatu Gorge, med MUAC.

Kommentarer

  • Marlin nr 2 säger:

    Hej Malin!

    Redan en månad. Wow! Tiden går fort.

    Jag har råkat ut för samma sak när jag reste i Centralamerika. På spanska får man minsann heta Molly (eller moo-ll-iin) och de är inte sena med att lysa upp i ett leende och tro att man heter precis som fisken. Lite charmigt dock och Molly, det kanske även går hem hos dig ;)

    2011-03-15 | 08:23:46

Kommentera inlägget här: