Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Vetenskapens Värld - LCHF och diabetes

Kategori: Ideas worth spreading

Som ni kanske minns lade jag om kosten förra terminen. Efter att ha slörpat i mig all information jag kunde hitta på internet, i e-böcker och i forskningsjournaler, är jag helt övertygad om att kostråden vi får från livsmedelsverket är dåliga. Förmodligen rent skadliga. Matrevolutionen händer där hemma just nu, 25% av befolkningen säger sig dra ned på kolhydraterna och slopa rädslan för smör. Samtidigt tappar den svenska fetmaepidemin fart - sammanträffande? Nej, definitivt inte. Jag hör även ryktas att smöret i affären är slut för jämnan!

Måndagens vetenskapens värld tog upp detta (oehrört intressanta) ämne! Så mycket sägs av dietister, läkare och media. I stort allt de säger är bara efterapning av livsmedelsverkets råd. Väldigt få lyssnar på de som har provat och säger att det funkar. För det är inga små förbättringar som händer när kroppen får rätt kost/bränsle/byggstenar - diabetesen (typ II) blir symptomfri, blodfetterna förbättras, blodtrycket blir normalt, värk i kroppen lindras och allmäntillståndet förbättras nämvärt!

Nu har jag aldrig haft varken diabetes, särskilt mycket övervikt eller högt blodtryck - men jag mår super i alla fall! Hjärnan är klarare, huden friskare, benen är piggare och mitt tidigare sjukliga sockerberoende (jo faktiskt sjukligt) är borta!

Se själva på klippen nedan (ljudet lite osynkat) eller på svtplay.se (om du är i sverige):









Så har du diabetes, besvärande övervikt, högt blodtryck, ledvärk eller besvärlig mage (IBS) - gör dig själv en tjänst och prova den här kosten i ett par veckor eller så, det kommer inte skada! Gör det även om du inte har några problem alls, bara för orkens skull!

Bra starttips finns här!



Jag vill också varm rekommendera boken The Vegetarian Myth (Vegomyten på svenska) av Lierre Kieth. Hon sätter fysiologi/anatomi i relation till global hållbarhet, vetenskap och personliga erfarenheter på ett sätt som är lättillgängligt. Budskapet är viktigt!

Och om ni inte redan läst den, läkaren Andreas Eenfeldts Matrevolutionen!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: