Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Önskelista Malin 20 år

Kategori: Festligheter

  • Fina gamla saker från vinden (såsom porslin, broderier, pianonoter eller nästan vad som helst)
  • Stor gryta (typ 7-8l) för storkok
  • Muggunderlägg
  • Retro looking radio
  • Tygstuvar, vävt tyg
  • Mateusporslin www.mateus.se (Tallrikar i oceanfärg och annat i andra färger)
  • Ullstrumpor
  • Nåt nummer av "Allt om handarbete"

Första dagen på jobbet!

Kategori: Sommarlov i Norrbotten med omnejd

Så var man hemma igen..

Och det känns bra, ovant men bra! Jag har inte riktigt hunnit vänja mig med de ljusa kvällarna och nätterna ännu.

Idag tog jag en tidig buss mot Lule för min första dag på jobbet, som vägbeläggningskontrollant (ni vet asfalt) på Vägverket Region Norr! Jag blev väl omhändertagen från första stund, och har hunnit kvittera ut passerkort, dator, tjänstemobil och varselkläder samt sprungit upp och ned för otaliga trappsteg och druckit en hel del kaffe!

Imorgon blir det en teknikresa runt en massa vägar för att titta på asfalt, beläggningar och få se exempel på sådant som jag bör känna till innan jag börjar arbeta på riktigt. Vi övernattar i Lycksele för att sedan ta en annan väg hem.

Jag är redan fullproppad med information om MJOG, obundna bärlager, stensläpp, separation och annat fackspråk. På bussen hem satt jag och glodde ut genom fönstret för att konstatera att slitlagret på vissa ställen var i väldigt dåligt skick.


Schematisk skiss av vägöverbyggnad


En bit asfalt (misstänkt likt sånt risbräck man ibland gör på julen,
sådant med puffat ris och choklad)

Typiskt dålig väg!

Jag är PÅ VÄG!!

Kategori: Vardag

Packar och städar så att svetten lackar! Imorgon 06.55 (enligt SJ i alla fall) kliver jag av i Luleå. See you!

Nostalgi

Kategori: Vardag

Sex och en halv kilometer cykelväg till tentasalen A-hallen i Allianshallen - en av sveriges största innebandyarenor - visade sig vara en lämplig upptakt till tentan (döden). Kl 08.00 pigg, fräsch och illamående tog jag plats i bänken och började räkna på allt det där som jag rabblade upp i förra inlägget. Men jag tror att det kanske eventuellt kan ha gått ganska ickedåligt. På onsdag får jag veta har föreläsaren lovat!

Idag är det ett helt år sedan jag tog på mig studentmössan för första gången, hade champagnefukost i Badhusparken, sprang ut genom dörrarna på Strömbacka och åkte lövat traktorsläp. Idag är det studenternas lyckliga dag här i Uppsala! Även om studenten här i Uppsala gärna skyms undan av det ännu mäktigare 'riktiga' studentlivet, så råder det utan tvekan feststämning i hela stan! Utanför mitt fönster passerar lastbilar och traktorer med jämna mellanrum. Det hör ett TUUUUUT och sen en hop av studentyra barn (jo, för jag är ju gammal nu) som skriker och tjoar!

Mmm... nog blir jag lite nostagisk fastän det bara är ett år sedan jag var i den situationen själv...

Lotta, nyanländ från fjärran östern kommer hit alldeles strax!
Ska bli jättespännande att höra om hennes äventyr!

Sista kraftansträngningen nu...

Kategori: Tentaångest


Idag har jag suttit på geocentrum tillsammans med en skara kamrater (en eloge till Ida som är riktigt j***a bra på att förklara allt som är svårbegripligt, och tack alla andra för den delen!) för att nöta in allt vi behöver kunna inför envariabelanalystentan imorgon bitti.

Folk skrattar ibland lite nervöst när jag säger att mattetentorna är de enda tentor då vi inte får använda räknare eller formelblad. Jo, det är lite fånigt. Men det är för att talen är så lätta....not!

Allt ska hållas i huvudet utantill: Partialbråksuppdelning, partiell integration, implicit derivering, limit comparison test, MacLaurinutvecling, Taylorpolynom, inversa trigonometriska funktioner, logaritmisk derivering, variabelsubstitution, rotationsvolymer, geometriska serier, första och andra ordningens differentialekvationer..... Ni fattar, och JA, jag vill att ni ska tycka synd om mig!

Men "Hur svårt kan det va'?!

Imorrn vinner vi tentan och går på sommarlov!!

Malin Ullberg, med rätt att rösta!

Kategori: Tentaångest

Och med rätt att tentera för den delen också!

Jag var uppe tio i sex för att läsa mina anteckningar en sista gång inför beräkningsvetenskaptentan, eftersom jag somnade klockan åtta igår och därför inte hann repetera då (men notera att jag satt i skolan och pluggade mellan 08.00 och 18.00)

Ingen regelrätt skräcktenta, men otroligt frustrerande att alla mina kunskaper om LU-faktorisering (x = U\d, utläses U 'backslash' d, alltså att lösa matrisen U·x = d) hade flugit sin kos i helt fel ögonblick. Men det finns faktiskt hopp om godkänt!

Jag har även håvat in 7,5 högskolepoäng på min kvällskurs efter att jag kompletterat med en kortare uppsats om hur kommunala musikskolan i Älvsbyn kan räddas med hjälp av olika strategier. På engelska förstås.

Eftersom tentan gick på Ekonomikum (jag klädde upp mig i min teknologoverall för att reta ekonomerna lite extra) som även fungerar som förtidsröstlokal så passade jag på att rösta för första gången! Mäktiganansch som Lasse skulle uttryckt det! Allt gick som smort ända till jag skulle klistra igen kuvertet. Då råkar jag göra ett papercut på läppen! Usch och fy för det! Min röst föll på Miljöpartiet de Gröna, ett tips att kolla upp för er som inte bestämt er än!

Nu ska jag fortsätta skingra tankarna en stund (tentaångesten sitter djupt) genom att baka klart mina bullängder och sy fast muddar och fickor på de svartvitmönstrade haremsinspirerade byxor som är mitt senaste syprojekt!

Tips på sommarpratare/värdar i P1:
20 juni › Ingvar Kamprad
21 juni › Tomas Ledin 
2 juli › Joe Labero
9 juli › Malin Baryard 
10 juli › Christian Lindberg
18 juni › Kristian Luuk



Ett stycke regnbåge från ett åskoväder förra veckan, taget från mitt fönster.

Sommarens första dopp!

Kategori: Vardag

Om man inte räknar mina bravader i fyrisån vill säga!

Igår var det slutfest för spexet '1986'. Vilket innebar en majstämma (alltså ett officiellt möte för alla föreningens medlemmar) där jag blev förtroendevald till Tredje Banérförare, följt av en hejdundrande fest med trerätters, spex (förstås), sång, diverse prisutdelningar och dans! Jag hittade en kille från Pite att prata pitemål med (han har bott sju år i Uppsala och hans pitedialekt är helt intakt, till skiillnad från min...), jag fick en snutt tacktal till min ära, fick massor med glada kramar och dansade sedan fram till 05:15 innan jag cyklade hemåt under den stigande solen!

Söndagen inleddes med städande av föregående festlokal innan jag tog mitt pick och pack och drog till Ekoln för att bada! Dessvärre var det ingen som ville följa med mig trots det makalösa sommarvädret. Tentaplugg var visst ursäkten.

12 kilometer enkel väg ned till badplatsen, det är annat än hemma det! Men fint väder och en mysig gruscykelväg längs med ån gjorde saken trevlig ändå! Lyssnaängens friluftsbad nere vid Ekoln (norra Mälaren) var befolkat dagen till ära, många tycktes ha tänkt samma tanke som jag! Ett härligt dopp (17° i vattnet kanske?), och lufttorkning på filt gjorde min dag!

I övrigt är det tentaplugg, med avbrott för rabarberpaj och promenader, som gäller!

So long!