Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

A Great Walk: Kepler Track

Kategori: New Zealand

Jag ar fortfarande kvar i Fjordlands och Te Anau, har ar saa trivsamt! Igar klev jag av Kepler Track efter fyra dagar fin vandring. Insektsbetten ar maaanga och musklerna och lederna ar duktigt stela, men det far man ju rakna med!Imorgon ska jag anvanda mina julkappspengar och aka pa kryssning till Doubtful Sound, en heldag ute bland fjordarna! Sedan pa lordag borjar jag nasta vandring over till Otago, via Routeburn Track!


Kepler Track dag 1:
Te Anau - Luxmore Hut, 14km.
Jag tog en shuttlebuss ut till starten pa leden halv nio pa sondagen. Solen sken och de fa molnen som fanns pa himlen var hogre an fjalltopparna! Forsta timmen var pa platten, genom trevlig skog - sen borjade uppforsbacken! 890 hojdmeter upp till stugan och malet for dagen! Men jag var valdigt mentalt forberedd for utmaningen och redan klockan ett var jag uppe vid stugan uppe ovanfor tradgransen! Jag kande mig pigg och oovervinnerlig, sa jag bestamde mig for att gora ett toppforsok pa Mt Luxmore, 1472 moh. medans molnen var hoga (mandagens vaderprognos var samre). Jag lamnade packningen pa sangen, fyllde min vattenflaska och gav mig upp mot toppen ytterligare 400 hojdmeter upp.

En timme senare stod jag uppe pa toppen (formodligen den toppigaste topp jag nagonsin vart upp pa, vanligtvis haller jag mig till berg med suffixet tjåkka), vindstilla och 360 grader utsikt over Fjordlands! Jag stannar dar uppe en hel timme, och far sallskap av en Kea, varldens enda alpina papegoja! Sen gar jag ned igen och njuter av en kvall i fjallstuga!


Videodagbok fran toppen!


Kalfjall!


En Kea holl mig sallskap pa toppen!


Fjordlands!


Keafaglarna snokade runt omkring stugan med, har i solnedgangen!



Kepler Track, dag 2.
Luxmore Hut - Iris Burn Hut, 15km.
Jag klev upp klockan atta, at frukost och gav mig ut pa ett blasigt och ruggigt fjall. Leden for dagen var ett alpint pass och flera kilometer av leden gick langs en ratt spetsig bergsrygg. Molnen var laga, men den starka vinden gjorde att molnen rorde sig snabbt over fjallen och blottade snotackta toppar emellanat. Valdigt dramatiskt! Den sista timmen for dagen var en 800 meters nedforsbacke ned i bushen och Iris Burn Hut. SANDFLIES! Usch, usch, usch vad mycket sandflugor! Har taltade jag.


Kelper track, dag 3.
Iris burn Hut - Shallow Bay, 18 km.
En hel dag i bushen, men vadret var fint och traden gamla och vackra. Stigen slingrade sig fram langs med alven och pa det stora hela var denna dag nedforsbacke. Taltplatsen for dagen var en bra bit fran huvudsparet och bara en 'vanlig' taltplats, jag behovde alltsa inte betala for att talta. Jag hade en egen strand bredvid sjon Manapouri, med bergen vackert upprarade i bakgrunden. Jag solade, badade och tande en eld pa stranden i solnedgangen - ett udda satt att fira lucia, men fantastiskt anda!


Utsikten fran taltplatsen i Shallow Bay.


Bonfire by the Beach.


Kepler Track, dag 4.
Shallow Bay - Te Anau, 6km.
Aista dagen pa vandringen och bara en latt promenad (med nagra spektakulara hangbroar!) till Rainbow Reach dar jag tog en shuttle tillbaka in till stan. Summa sumarum, Kepler Track = Awesomeness!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: