Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

København

Kategori: Vagabond

Dag två på resan. Första paniken/euforin/upphetsningen har lagt sig. Nej det är inte riktigt sant, euforisk är jag fortfarande! Tågen var i tid och efter lite om och men lyckades jag hitta rätt buss som skulle ta mig till Nørrebrogade för min första couchsurf. På danska bussar kan man betala 'kun med penger' (bara med kontanter) till skillnad mot Uppsala som bara är med kort - förvirrande! Jag bor i en lägenhet med fyra danskar av vilka tre heter Jeppe (plus att en fjärde Jeppe åt middag med oss)?! 
 
Idag har jag fått guidad tur runt hela staden, till fots på buss och på metron. Vesterbro, Nørrebro, City, Christiania (häftigt ställe!) och ätit danskt rågbröd i solskenet! En rundtur på Carlsbergs bryggeri hanns också med innan vi gick tillbaka till lägenheten för att baka pizza, och rågbröd. Hela dagen har jag och Jeppe verkligen försökt prata danska och svenska istället för engelska. Me det är så svårt, och ansträngande!. Jag har kommit till insikt med att jag förstår tyskt tal mycket mer än danskt, vilket ju känns lite märkligt..
 
Imorrn händer nattåg mot hamburg och Tyskland där jag aldrig vart förut - nu börjar äventyret på riktigt!
 
På en vägg i Vesterbro, Køpenhavn
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: