Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

I stort sett perfekt

Kategori: Kreativitet



Inbakade flätor är svårt, speciellt som det mesta håret finns bakom huvudet, det vill säga där ögonen och händerna inte sitter. Men idag gav jag mig f*n på att få till det, och det mesta som krävdes var visst just det!

Denna talang gör sig bra i långhåriga rugbysammanhang!

En vanlig dag på Trafikverket

Kategori: Sommarlov i Norrbotten med omnejd

Det är så stereotypt Norrbotten att jag nästan skäms, men det är fint också. Mycket fint. Det är sånt här som gör att jag trivs.

Bäst jag satt och åt min lunchlåda, sittandes på en stock vid godtycklig norrbottnisk landsväg, knallade en ren in i mitt synfält. En fin ren med stora horn.



Och som Lotta så klokt sade, "Du kan vara mycket glad att du har dem [renar] istället för sniglar. Jag hatar sniglar, på riktigt."

En tjej på 21 jordsnurr

Kategori: Sommarlov i Norrbotten med omnejd



Midsommarnatt i skärgården, oj vad det går!





Spegelblank vattenyta





Lammungar på Svensbyliden


Jättegoa lammungar till och med!


Lättjefullt på sommarvis





Glad 21:åring, med nytt munspel i käften


Dagarna som gått, i bilder

Kategori: Rugby


En bit av min arbetsvecka. En rejäl bit.


Jag tågade ned till Uppsala under helgen för att spela en avgörande match borta mot Enköping. Resultatet ska vi inte fästa så mycket vikt vid, men jag hade roligt. Och medan jag fick solbrända öron i söder, fick norr 40 mm regn!


Helgens udda sport: Baseball!
Uppsala mot Stockholm. Enligt wikipedia är baseball världens största publiksport. Men hur har det kunnat bli det? Amerikansk fotboll är avverkat, Aussie rules står på tur och cricket vore drömmen!


Arbetsveckan som kommer: Idag sprickinventering på E4:an i Töre, imorgon och onsdag uppföljning av ett projekt från ifjol (även det på temat sprickor). På torsdag utflykt söderut, där målet är att hålla ögonen på vägen. Midsommarafton ledig!

Sommarens längsta dag

Kategori: Sommarlov i Norrbotten med omnejd


Klockan 22:22 i Norrfjärden, under årets längsta dag.

Yesyesyes! del 2

Kategori: Tentaångest

Envariabeltentan, för tredje gången.
18 poäng ligger godkäntgränsen på. 15 fick jag första gången jag skrev och 12 andra.
Jag var uppriktigt rädd för att den nedåtgående trenden skulle fortsätta i samma stil (prognosen f(x)= - 3x+18 (interpolation), ger 9 poäng för tredje försöket, se figur 1).

Figur 1. f(x)= - 3x+18


Men!

När resultaten äntligen trillat in på studentportalen (som jag hållit under sträng uppsikt den senaste veckan) stannade siffran på 24 poäng! God marginal och dessutom dubbla poängen jämfört med förra gången! Vad detta beror på kan man spekulera i, men det lutar åt svårighetsgraden på tentan snarare än på min kunskapsnivå och dagsform!

YESYESYES! Jag vågar nästan tro att jag är lite bäst, nöjd är jag alla gånger!

Tips till rugbyfans

Kategori: Sommarlov i Norrbotten med omnejd

Junior-VM i Argentina, IRB Nations Cup och Pacific Nations Cup sänds (ibland) live på Eurosport2 under juni! För dem som inte har eurosport2 löses detta enkelt genom att betala en månadslicens för internetvarianten. Mycket rugby för 50 kr, och skön omväxling till hajpade fotbolls-VM!


Finaste sommarvädret, en regnbåge (eller faktiskt dubbla) sent på sommarkvällen! Det är i Norrfjärden det händer!



Arbetsveckan som kommer:
Väglabbet i Boden. Tre dagar med asfalt under lupp, helt utan labbrapport. Sedan provborrning i Kalix

00:00 den 13:e juni, Norrfjärden

Kategori: Sommarlov i Norrbotten med omnejd


Sett från mitt fuktiga sovrumsfönster på Backgårdsvägen

Sommarnöjen

Kategori: Sommarlov i Norrbotten med omnejd

Nöje 1.

Lillebrors examen. Till slut så har samtliga ullbergsbarn tagit sig genom grundskolan!


9C sjunger för kärlekens skull, Lasse på bas


Glada grabbar!

Nöje 2.

Ibland får jag ideér som inte riktigt vill släppa. Denna gång har jag kommit på att jag borde kunna jonglera med en (sfärisk) boll. Eftersom jag inte kan, så får jag lära mig!

Rekord tidigare: kanske 5?
Rekord igår: 9
Rekord idag 10

Jag håller er uppdaterade om mina framgångar!
   
Koncentrationen är det inget fel på i alla fall!

Nöje 3.

Kaffe i tid och otid. Jag jobbar på mitt kaffemissbruk, och hoppas hinna få upp det i fjolsommars nivå innan det är dags att åka söderut igen

Försommar, igen!

Kategori: Sommarlov i Norrbotten med omnejd


Äppelblom på mitt älskade äppelträd 'Silva'

Så var jag hemma igen. Sedan jag kom innanför dörren för några timmar sedan har jag känt på gräset, kelat med vovven, druckit kaffe på bron och sniffat på mitt äppelträd som just nu står i full blom!

Således kan jag konstatera att försommaren ligger sådär 1,5-2 veckor förskjuten här jämfört med Uppsala. Alltså får jag lyckan att uppleva äppelblomningen två gånger på en sommar!

Uppdatering

Kategori: Sommarlov i Norrbotten med omnejd

Tidigare idag: Tenta i envariabelanalys

      Nyss: 7400 kr in på kontot, från skatteverket

            Nu: Packar och dammsuger

                 Strax: Fara och säga hejdå till rugbylaget

                        Senare: Tåget, mot ljusare trakter



                                   Sist men inte minst: SOMMARLOV!

Sista lunchen på torpet

Kategori: Vardag

För mina allra sista slantar, så här innan skatteåterbäringen, köpte jag tomater, buffelmozarella och pinjenötter för en sista lunch i korridorköket. Sanningen var att jag behövde något att äta till min egenodlade basilika.


Gott! Och vackert förstås, på porslin från Uppsala-Ekeby bruk!



Egenodlad chili kan vi också stoltsera med i köket!


Annars är det packning och tentaskrivning (håll tummarna!) som gäller för dagen. Jag har också hunnit förbi med mina krukväxter hos Lisa som ska sköta om dem i sommar!

Yesyesyes!

Kategori: Tentaångest

Upplever sällan skådad eufori just i detta ögonblick. Såg detta för en minut sedan:

Resultat av tentamen 100607 (endast de som har godkänt publiceringen) ... listan redigeras löpande medan jag rättar...
891203    13p U
860331    10p U
890627    18p 3 <------
901207    25p 4
860406    14p U
900121    21p 3

Detta betyder att jag klarade flervariabeltentan som jag skrev imorse, med NOLL poängs marginal! Här kan ni se tentan (och känna oerhörd beundran över att ni känner en så smart och intellektuell person som jag)!

Yesyesseliyesyes!






En hyperbolisk parabloid, såklart!

Hoppas mitt fina flyt håller i sig till imorrn, då jag ska sätta envariabeln!

Det närmar sig så smått

Kategori: Vardag

Tjo och tjim, nybakade studenter på varje uppslag i tidningen (varför säger man alltid nybakade förresten?), tentafester, glada återseenden med hembygden.

Jaja, snart är det min tur också. Trippelintegraler och satsen om implicita funktioner är ju också kul. På tisdag senast klockan 19.00 har jag också sommarlov, och på onsdag morgon är jag hemma i Norrbotten igen!

Vi syns

Jag hittade en bild från vårkonserten med kören, fint!
    

Bilder från Enköpingstrippen

Kategori: Rugby

Det har kommit in klagomål på att bloggen handlar för mycket om rugby nuförtiden. Jag försvarar mig med att säga att den återspeglar mitt liv, och att rugby råkar vara det jag tänker på mest hela tiden.

Så därför fortsätter jag i samma stil, håll tillgodo!


Bilder från sjumannasammandraget i Enköping. Iklädd Umeå RC:s rosa tröjor!

     
 

Denna kan ni klura på

Kategori: Tentaångest

               

En tunn metalltrumma A med massan mA och radien a roterar fritt (med försumbar friktion) med vinkelhastighet ωa. En andra trumma B med massan mB och radien b > a monterad på samma axel. Den befinner sig i vila, men kan också den rotera fritt. På insidan av trumman A är ett tunt lager sand med total massa mS jämt utspritt. Sanden roterar med trumman utan att glida. Plötsligt öppnas en massa små hål i trumman A, som i ett såll, så att all sanden flyger ut och fastnar jämt fördelad på insidan av trumman B.


    (a) Bestäm vinkelhastigheterna för A och B efter att sanden fastnat på B, om gravitationens inverkan på sanden kan försummas.

    (b) Beräkna kvoten av den totala kinetiska energin före och efter.

(hint från experten (jag): Använd sambandet för rörelsemängdsmomentets bevarande)


På fredag är det tenta i Mekanik II, då ska jag kunna sådant här som rinnande vatten, hjälp!