Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Alla dessa Kebnekaisebestigningar

Kategori: Sport och friluftsliv

Denna natt, liksom så många andra, drömde jag att jag besteg Sveriges högsta fjäll Kebnekaise. Ibland så ofta som varannan natt knatar jag runt på detta berg med olika personer i mitt sällskap. Ibland är strapatserna svåra, dåligt väder, fallande skymning eller oförutsedda händelser. Ibland är de lätta, som inatt då vi satt grensle över toppdrivan med utsikt över ett vintergnistrande landskap.

Ofta är det något slags äventyr på vägen upp, lite som fångarna på fortet, eller någon Indiana Jones-film. Ännu har jag inte misslyckats att nå toppen, men jag hinner oftast inte så långt innan jag vaknar av väckarklockan.

Drömmarna började någon gång i somras innan vi begav oss upp, och är alltså fortfarande ett givet inslag i min REM-sömn.

Tänk vad djupt intryck den verkliga bestigningen måste ha gjort på mig! Kanske är det vetskapen om att jag inte fick stå allra högst upp som hemsöker mig?

Spontan stickjunta inne hos Malin

Kategori: Kreativitet

Jag har varit lite förkyld ända sedan i måndags, idag bröt det ut. Massa snuva, nysningar, lite hosta, halsont, huvudvärk och allmän trötthet. Så idag stannade jag i sängen. Jag fixar inte att sitta sex timmar i en hörsal och försöka vara aktiv när kroppen skriker efter te och vila.

På kvällen blev det helt spontan stickjunta inne på Malins rum. Maria tog fram sitt handarbete (nålbindning), Malin tog fram sin virkning och jag passade på att få lite input (dvs. hjälp och inspiration) till min strumpstickning som stått stilla ett tag. Att sticka häl är inte lätt om man aldrig gjort det förr, och det är inte läge att börja pyssla med det i tentaperiod. Så småningom började Maria lära ut grunderna i stickning till Malin och Lotta provade på flätstickning.

Kreativt och trevligt så det förslår!

Äntligen post!

Kategori: Vardag

"...har Malin dokumenterat olika arbetsmoment i ett antal pågående beläggningsjobb (oanmält). Resultaten från dessa besök har sammanställts och presenterats och är ett viktigt underlag för Vägverkets framtida beläggningsstrategi."

Undertecknat av min chef Per.

Ett prydligt A4-kuvert med vägverketlogga damp ned i brevinkastet idag, det var arbetsgivarintyget jag bett om att få. Bland annat ovanstående fina stycke stod i texten som kommer vara klockren att citera i CV:t om jag vill söka extraknäck!

Inspirationsföredrag med Tina Thörner

Kategori: Kreativitet

Igår kväll var jag på ett kvällsföredrag, ett sådant där man får en wrap, mineralvatten och en delikatoboll - alldeles gratis! Föreläsare var den fantastiskt inspirerande kartläsaren Tina Thörner!

Hon pratade om sin livsresa, hur hon hamnat där hon är idag - en 43-årig tjej och en av de mest eftertraktade kartläsarna i världen! Hur hon som 13-åring kom på att hon ville bli pilot, startade 5 företag för att dra in pengar, tog segelflygcertifikat som 16-åring, skaffade sig lysande betyg i skolan och fick scholarship till en flygskola i USA! Men nu visade det sig så att flygskolan inte utbildade tjejer och att svenskarna nog hade skickat "fel kön". Efter ett år var hon körd i botten, kom hem och alla sa "vad var det jag sa" - så började hon köra rally med målet att bli den bästa kartläsaren i världen!

Otroligt duktig föreläsare, publiken var verkligen med hela tiden och vi gick därifrån som pånyttfödda individer! Kanon med en sådan här föreläsning precis i början på vår "helvetesperiod" med Fysikalisk kemi, Analytisk miljökemi och Elektromagnetism.

Plugga äta träna sova plugga äta träna sova plugga äta träna sova plugga.. Jag hör av mig nån gång till jul!

Ja, jag köpte en "Gundemössa"

Kategori: Vasaloppet 2010

Jag har kommit till steg 2 (steg 1 var stavar) i vasaloppsinköpen - mössa, vantar och underställ/mellanlager.

I denna landsända verkar alla affärer tjäna grova pengar på att sälja skidutrustning, till skillnad från hemma. I helgen var det team sportias tur. "Uppsalas största skidmässa" stoltserar de med. Självklart ska jag och Lotten dit och shoppa loss. Jag provade varenda skidvante i butiken innan jag tillslut fastnade för den allra mest klassiska varianten från lill-sport, den som sett likadan ut i flera decennier. Kampanjpris på den var det också!

Och så en mössa att ha i sportiga sammanhang. I ett anfall av nostalgi blev det en "Swix Gunde Hat". Ja, den multirandiga med tofs. Men den är för mig intimt förknippad med längdskidåkning sedan pappa plöjt igenom 90-talet med denna kreation på huvudet!


Underställströjan från i våras är nu kompletterad med ett par byxor och så har jag införskaffat en tröja att ha över understället, under vindplagget om det är riktigt kallt. Eller att använda som enda överdel om det är riktigt skönt ute. Men den är så blå och fin att jag nog vill ha den lite till vardags mellan tvättarna!

Nästa steg blir nog ett R90-ställ (Lotta ligger före där!), innan det är dags för det allra roligaste - skidor!!

 

Lägesrapport så här 136 dagar innan vasaloppet

Kategori: Vasaloppet 2010

Jag har kommit en bra bit på väg i vasaloppsträningen, mycket tack vara rugbyträningarna som fungerar som ett kortsiktigt mål. Blir jag för trött är jag helt enkelt inget att ha på planen! Så löpträning med intervaller upp på åsen varvas med landskidåkning (dvs. inlines + mina nya fina vasaloppsstavar), skivstångspass, rugbyträning och boxpass på studenthälsan. En blandad kompott som jag tror gör susen för formen!

Jag orkar springa minst en timme utan avbrott, jag orkar försvarligt många armhävningar på tårna och i alla fall 90 sekunder i plankan! Med tanke på att jag aldrig tidigare orkat med något av ovanstående så är det riktigt bra! Nu längtar jag mest efter snön så att jag får köpa nya skidor och svettas i skidspåret!

Men alldeles just nu ska jag kila iväg och köpa ett gäng AAA-batterier till min räknare som varnar för låg energinivå. Det vore katastrof om den lade av mitt på tentan imorrn!!


Snaaaaart är det helg, den enda helgen på denna termin som jag är riktigt ledig! För är man mellan två läsperioder så kan man inte plugga med gott samvete!

Toscaäpplen och tappvarmvatten

Kategori: Vardag

Jag anmälde mig som frivillig att hjälpa till vid rugbylagets årsfest som går av stapeln den 14:e november. Nu efter två möten är jag utsedd till kökschef och ska se till att allt på menyn blir tillagat och smakligt. Temat för mat och dekor har vi satt till höst/vilt och menyn blir därför västerbottensostpaj till förrätt, viltfärsbiffar med gräddstuvade kantareller och rotsaker i ugn till varmrätt och toscaäpplen med vaniljsås till efterrätt. Inför denna utmaning har jag därför provlagat fyra toscaäpplen och bjudit över Lotta på provsmakning! Mekanikplugg och varma äpplen var minsann ingen dum kombo!

Brukar kranvatten vara 70 grader varmt? Imorse fanns inget varmatten i kranarna överhuvudtaget, och nu på eftermiddagen är det ingen hejd på hur hett vattnet är! Som om intendenten tagit i lite extra för att gottgöra den kyliga morgonen. Ajaj på fingrarna..

Utsikt och insikt

Kategori: Mitt hem

Gardinerna jag köpte i Stockhom för någon helg sedan

Klicka för större bild på mönstret.

Årets första snö föll förra veckan!

Domkyrkan tittar fram bakom snöfallet

Tentaperiod med allt vad det innebär

Kategori: Tentaångest

Jag städar (och stökar ned), bakar, diskar, lagar mat, tränar, pysslar... Allt för att komma undan tentaplugget och den karaktäristiska tentaångesten.

I onsdags avverkades första tentan, Akvatisk Miljöanalys 5hp var ämnet. Jag kunde nästan allting, så den räknar jag med att klara. Andra tentan gick av stapeln igår morse, Flervariebelanalys 5hp. Inför den hade jag stängt in mig hela helgen med gamla tentauppgifter, Calculus, anteckningar från föreläsningar och Lotta. Fast när det var dags för rugbyfinal och efterföljande final vågade jag mig förstås ut! Men tentan, den gick inte så himla bra. Vill det sig illa måste jag boka in omtenta i januari, eller möjligtvis påsk.

Tentan på fredag handlar om mekanik, om hur rätlinjiga, kroklinjiga(?), rullande och roterande rörelser kan beskrivas och förutspås matematiskt. Boken har fina färgillustrationer, det är tur!

Jag ska börja plugga, strax. Jag ska bara...

Cykelgrubblerier

Kategori: Vardag

Jag har bestämt mig för att ge upp idén på att cykla ännu en vinter på min DBS från 1985. Den har så mycket konstigt för sig, speciellt vid grader under 0. Sedan en eker gått av och däcket blivit skevt och hamnat på sniskan cyklar jag nu på Lottas andracykel. Men det kan jag ju förstås inte göra i all evighet.

Jag vill ha en cykel med få eller inga växlar och inbyggd dynamo fram och bak - det är mina grundkrav.

Då återstår några alternativ
 1 - Köpa en begagnad cykel till ockerpris. Ty begagnade cyklar är en oerhörd bristvara i denna cykelstad framför andra.
 2 - Köpa en ny oväxlad cykel på Biltema eller liknande, dynamo får man köpa till och då blir priset plötsligt det dubbla. Hur länge håller en billig cykel? Är det bara en säsong så duger det inte!
 2 - Köpa en ny oväxlad cykel med dynamo från en riktig cykelhandlare och betala närmare 3000kr.

Vilket dilemma..

SM-silver

Kategori: Rugby

I lördags avgjordes den avslutande SM-finalen på hemmaplan. Vädret visade inte sin bästa sida och redan strax efter avspark var hemmalagets ljusblå tröjor helt bruna av geggan på planen. Två viktiga spelare låg hemma i feber, en fick i ett tidigt skede av matchen uppsöka akuten på grund av en axel som hoppat ur led och utgångsläget var 32-8 till Göteborg efter den första matchen. Tufft läge alltså, men efter 40 riktigt tuffa minuter med mycket bollinnehav gick spelarna av planen med 5-0 till hemmalaget!
Bilder från finalen, Uppsala i tröjorna som en gång var ljusblå

Sedan blev det svårare, Götegorgs duktiga landslagsspelare nr 14 studsade sig igenom försvaret på kanten som en flipperkula och matchen slutade 10-29. Silver igen alltså, liksom 2005 och 2007.

På kvällen firades säsongen, seriesegern och guldförlusten på BJ (Restaurang och nattklubb Birger Jarl, allmänt känd som "köttmarknaden") med middag och mingel. Alla höll varsitt tal, så även jag. Jag meddelade att jag börjat spela rugby sedan jag sett en lapp (den enda som ej blivit rekryterad), att jag fått tjocka lår sedan jag började, att Guy Dinwoodie är den bästa rugbytränare jag någonsin haft (och den enda, men det sa jag inte) och att med med oss rookies i laget så har vi det som krävs för GULD 2010!

Titta vilken söt rödhårig tjej som tittar fram i bakgrunden!

Media

Kategori: Vardag


Det vankas SM-final för spelarna i mitt lag, varenda träning numera är det kameror och reportrar närvarande. Och så kan jag meddela att rugby (7-manna) numera är en officiell OS-gren!

Filmklipp 1:
Nedan TV4-upplands repotage om den stundande SM-finalen



Filmklipp 2:
På denna länk http://www2.unt.se/UNT_TV/0,4758,,00.html?MC=30&ID=3480&CAT=57 finns Uppsala Nya Tidnings webbTV-repotage. (Jag skymtas i grön/vitrandig  tröja i bakgrunden) Nu har laget  de senaste två veckorna synts och hörts i tidningen, på webbTV, på lokalnyheterna och i radio!

SM-FINAL NÄSTA!

Kategori: Rugby

Yes, yes, YES!! Mitt rugbylag vann den avgörande semifinalen mot Enköping med 26-5 efter en grymt underhållande match! Nu är SM-medaljen säkrad och vi siktar på att kamma hem den ädlare valören under de två kommande helgerna (först borta, sedan hemma) mot elitserietvåan Göteborg!

Länk till Uppsala Nya Tidnings referat


Bollen i luften


Glad supporter utrustad med te (jag har en vit helg, dvs kaffefri)


Någon slags hög


Jennie har bollen och satsar hårt

  
Här syns två bilder på s.k. klunga, där de båda lagen kampar om bollen. Motsvarande tekning i hockey.


Inkast på rugbyvis


Vågen efter vunnen match - SM-guld nästa!


Blivande rugbyspelare?

Bilder från äppelkalaset

Kategori: Malin i köket

Nu har jag lånat Lottas dator en sväng för att ladda upp lite bilder, här kommer bilder tillhörande inlägget Äppelfest på Ansgarsgården.


Lotta pallar äpplen

 
Lotta skalar äpplen







Min nyaste korridorare Malin gjorde också mos!



Här kommer en samling bilder av ÄPPLET med stort Ä som Lotta plockade ned från den allra översta grenen i trädet. Denna drottning av äpplen vägde 431g (!) och var helt perfekt!







Den som inte tar bort luddet ska dö!

Kategori: Vardag

"Här kan du inte parkera, din idiot! Må lössen från tusen kameler hemsöka edert könsorgan."

"Morgondagen inställd pga bristande intresse!"

"Kan du sluta pluppa med dina pennor! Jag får PSYKBRYT!"


Några urdrag ur David Batras (känd från Kvarteret skatan) Den som inte tar bort luddet ska dö! Denna underbara bok baserad på autentiska, vansinniga lappar från bilar, hyreshus och offentliga toaletter. Jag köpte denna bok till vår korridor tillsammans med en tjusig blå disktrasa med en bild på allas vår Fredrik Reinfeldt och texten Till eder hushållsnära tjänst. Designtorget är en najs butik!

Annars:
 - Jag är numera smoothieberoende, sedan Lotta bjöd på smoothie när jag var sjuk har jag mixat och ätit närmare två kilo frysta jordgubbar och väldigt många äpplen, hallon och bananer! Men det kan ju knappast vara skadligt!
 - SM-semifinal imorgon för mitt rugbylag! Jag ska dit som supporter!
 - Jag trodde helt seriöst att matteföreläsningen var en bluff, med trippelintegraler och rymkoordinater, men icke..
 - Jag har idag sänkt skepp på mekaniklabben, bara för att konstatera att ett stort hål i botten gör att skeppet (aliumniumcylindern) sjunker snabbare i förhållande till ett litet hål. Förvånad?
 - Jag har städvecka
 - Jag har invigt fotbollsskorna, gav en helt annan upplvelse av gräset!
 - Jag måste snart stänga fönstrena och starta elementen, sommaren är över..
 - Jag ska nog försöka köpa en ny (helst begagnad dator). Jag är evigt less på denna - JAG VILL LADDA UPP BILDER!
 - Jag funderar på att hennafärga håret i helgen, utväxten börjar bli ful.
 - Jag ska bli rugbyproffs!