Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Settle down

Kategori: New Zealand

Idag flyttade jag äntligen in på Pahiatua street. Jag tog en taxi (ca 75 kr), då två kilometer är väldigt långt med så mycket packning. Jag har ett litet rum med två fönster mot gården och heltäckningsmatta. En sängstomme fanns, och madrass fick jag hemkörd från Ginza Bargains inne i stan. Äntligen en egen säng! Och någonstans att förvara alla mina saker! Och underbart att ha fri tillgång till WiFi!

Sedan jag flyttade in har jag hunnit med att se MMA-mästerskap på storbildsskärm på en pub i stan, tillsammans med min flatmate Simon och hans kompisar. Intressant! En film hann vi se i huset sen, och prata om skillnaderna mellan Sverige och NZ (i vanlig ordning)

Imorrn är min första riktiga dag på universitetet!

Friday night in NZ

Kategori: New Zealand

Bara en natt kvar pa peppertree hostel, imorrn flyttar jag till Pahiatua st. Igar akte mina brittiska kamrater fran stan, och istallet kom ett helt rugbylag. Sa trettio stora, muskulosa och tatuerade maorikillar att trangas med i koket. I brist pa battre sysselsattning cyklade jag och Laura till Arena Manawatu for att se deras match. Tva maorilag, fran tva olika stammar som framforde sin haka - riktigt haftigt! Gud vad jag har saknat rugby!

Pa laktaren stotte vi ihop med arenans ground manager, och jag tror att vi blev uppskrivna pa nagon slagt intresselista infor volontararbete pa rugby world cup. Det skulle vara verkligt haftigt! Han lovade mig en stor rugbyposter ocksa!


Starka mauripojkar!

Nu pa morgonen har jag lart rugbypojkarna att klinka fur elise pa ett horribelt ostamt piano (de var forstas grymt imponerade av mina skills!) och sen varit pa stans Saturday Market, bondemarknad.

Cheers mate!

[Its giddin' biddah]

Kategori: New Zealand

[Its giddin' biddah], alltsa 'It's getting better', fast pa kiwidialekt! Engelskan flyter pa, och accenten smyger omarkligt pa!

Jag har hyrt en cykel for hela terminen, en snabb en med massa (fungerande) vaxlar! Staden ar valdigt platt, och har valdigt raka gator med cykelfiler, sa cykling lampar sig val! Fortfarande sol, for typ tionde dagen i rad, sa jag borjar faktiskt bli brun tro't eller ej!

Nu ska jag se om jag kan hitta en All Blacks-jearsey pa stan, formodligen valdigt enkelt fixat!

(publik dator darav de forlorade prickarna!)

Jordbavning i Christchurch

Kategori: New Zealand

Jag antar att de flesta av er har hort om jordbavningen pa sydon. Jag bor pa nordon, langt fran epicentrum och mar bara bra. Mitt nummer om ni begover ringa mig ar +6421 0288 90 85, och vill ni posta nagot sa ar min adress (from. sondag)

96 Pahiatua street
Hokowhitu
Palmerston North 4410
New Zealand

96 Pahiatua Street

Kategori: New Zealand

Jag har blivit med bostad! från och med söndag (förhoppningsvis) flyttar jag in i en villa på Paihatua street. Tre room mates (kiwis alla tre), ett omöblerat rum, en labradorkorsning, en katt, ett fullt utrustat trädgårdsland, gräsmatta, WiFi, fem minuters promenad till älven och väldigt nära till busshållplatsen! Och dessutom endast $70 + värme per vecka (alltså ungefär 1800 kr/månad all inklusive)!

Mer bilder kommer när jag flyttat in!

Nice!

Nu ska jag ut på gräset och utöva teambuilding! Hörs!

Massey Universiy

Kategori: New Zealand

För tillfället sitter jag i universitetets matsal med internet för första gången på länge! Introduktionsdagana för internationella studenter har pågått sen igår. Fasligt mycket information, och en massa vuxna som ska säga välkommern och kia ora (maorihälsning). Men alla är mycket trevliga och alla studenter är lika vilsna och sugna på att prata med folk! Jag har nu inte pratat svenska på fem dagar, och jag har inte direkt varit tyst! Jag får beröm för min engelska och har lärt ut lite svenska ord åt höger och vänster. Inga scandinaver så långt ögat når. Däremot två killar från Minnesota, USA, med svenska förfäder (den ene killen hette Quist i efternamn)!

På bostadsfronten jobbar jag på så gott jag kan! Än så länge bor jag kvar på Peppertree Hostel som verkligen är urmysigt!

Igår gjorde vi en tur på universitetets ägor. Eftersom det är något av ett lantbruksuniversitete fick vi se detta:





Fårvallning live!


Endast i NZ!

Så god natt allesammans där hemma, vi hörs!

Palmerston north, första kvällen

Kategori: New Zealand

Alltså en liten stad på 80000 invånare, varav en betydande del involverade i universitetet. Manawatu river rinner mellan city och universitetet. Här kommer jag bo det närmaste året!

Bilder från första kvällen:

Fitzherbert street, med Tararua range i bakgrunden


En cricketplan i kvällsljus


Palmer i Victoria Park. Stan heter ju trots allt PALMerston!


Solnedgång över Manuwatu river


Fullmåne. Vindturbinerna på nämsta bergskedja i bakgrunden!

Crash course i nordöns utseende

Kategori: New Zealand

Det är jätteknepigt med internetuppkoppling, så inlägg kommer när de kommer, håll tillgodo!

I fredags åkte jag buss tio timmar från Auckland till Palmerston North. Låter förfärligt, men vädret var soligt, bussen välventilerad och busschauffören heltokig! Dessutom var vägarna små och slingriga, och utsikten magnifik!

Nordön bjuder på så många olika landskap, här kommer några!

The Desert road, med kargt landskap.


Vulkan!


Gröna kullar med får, och här med rök från någon slags termisk aktivitet!


Flodravin som har skapats genom erosion!

Waiheke Island and Onetangi Beach

Kategori: New Zealand

En strålande vacker torsdag, en 50 minuters båttur i Stilla havet och en vidsträckt sandstrand med varmt vatten! Det är faktiskt första gången jag besöker ett sånt ställe! Och jag har inte badat i salt havsvatten sen jag var fyra år gammal (tror jag). Och jag är definitivt inte van att havsvatten är varmt!

Waiheke är en ganska stor ö med torrt och varmt klimat som är väldigt lämpligt för att odla Sauvignon Blanc, följdaktligen trängs typ tio vingårdar på kullarna på ön. Någon slags behaglig blandning av Toscana och Mallorca!



Auckland sett från vattnet, en riktig storstad.


En fågel flyger över Onetangi Beach. Stranden var precis lämpligt befolkad!




I den lilla orten Oneroa på Waiheke fanns många små och roliga butiker.


Och här och var växte druvor som man kunde smaka. Ja, de är riktiga!

En sandstrand kanske?

Kategori: New Zealand

En ny dag gryr här på rätt sida av jorden! Återigen cappuccino och WiFi till frukost! Planen för dagen är att ta båten ut till Waiheke, en grön ö med vita stränder 40 minuter från fastlandet. Min amerikanske vän Laura följer med! Solskyddsmedel och cash är det som gäller idag!

God natt på er så länge!

Resa och ankomst

Kategori: New Zealand

Här följer några utdrag ur min något kaotiska analoga resedagbok

 

Gate F67 Arlanda. 13.55 lokal tid

Allt är packat, bagaget incheckat. Till slut. Bokningsnumret fanns inte i incheckningsautomaten. Hjärtklappning! Manuell incheckning gick bra. Kånken fylld till bristningsgränsen. Jag håller manisk koll på pass och boardingkort. Hoppas allt funkar med bagage och så.

 

Gate 18 Heathrow. 21:04 lokal tid

Jag är kissnödig, inga toaletter finns i gaten. Vänthallen var för kall, gaten är för varm. Så ensam man kan vara i ett rum fyllt av människor med oräkneligt antal modersmål. En heathrowanställd herre bokstavligen(!) sjunger fram ”Cathay Pasific, economy class to the left, first class to the right”. Underbart! Hur tänker de som inreder en flygplats med heltäckningsmatta? BBC News är på TV, 'The Social Network' vann en BAFTA, vad det nu är. Sporten rapporterar rugby från Six Nations! 11 timmar och 40 minuter på en jumbojet, hoppas verkligen att stolarna är bekväma. Jag är fortfarande kissnödig.

 

Gate 69 Hong Kong. 18:30 lokal tid

Jag börjar bli världsvan! Typ. Flyget gick smidigare än väntat, fönsterplats, tre säten för mig själv, filt, kudde och helt trevlig vegetarisk middag som dessutom serveras långt innan de andra får något! Ser på 'The Social Network', men hela poängen går förlorad eftersom jag inte riktigt hör hela dialogen, jetmotorer liksom... Vaknar precis innan frukosten serveras (omelett, och bakad tomat). Klockan är då halv åtta, alternativt halv fyra. Knepigt. Solen tycker i alla fall att det är mitt på dagen! Tittar på molnen en stund, 150 km/h medvind! Precis som farbror påpekat landar vi i stort sett i havet. Jag kunde se decimeterstora röda bojar på vattnet innan jag fick syn på landningsbanan. Säkerhetskontroll igen, utan anmärkning även denna gång. Toaletten på flygplatsen är självspolande.

 

Hostel Nomads, Auckland, Nya Zeeland. 15:03 lokal tid

Vi boardar samma plan som vi steg av ett par timmar tidigare. Jag hade inte lika tur med sittplats denna gång. Fortfarande fönster, men bredvid en kines som fes, hade förskräcklig andedräkt och nös så det sprutade. Maten var bra, turbulensen måttlig, stjärnhimlen jättevacker men sömnen ville inte alls komma. Såg på '127 timmar', makaber men välfilmad. Inväntar soluppgången, och när den väl kommer, strax söder om Papua Nya Guinea, blir jag mållös. Trollbunden är nog rätt ord. Flygvärdinnan vill att jag drar för fönstret , men icke! När Nine Mile Beach, Nya Zeelands nordligaste udde, dyker upp utanför fönstret mår jag bra. Lite samma känsla som av klockstapeln i Mora. Fast ännu bättre. Mera passkontroller (första stämpeln i passet!), jag deklarerar att jag har ett par skitiga rugbyskor i väskan. Packningen kommer fram, i ett stycke! Jag får visa upp de leriga skorna för en herre, sen röntga hela köret. Tydligen går det igenom! Går ut genom porten och BANG! Sommar, klibbigt, jättevarmt! Typ 26 grader! En shuttle tar mig till stan. Det växer palmer vid motorvägen. Vänstertrafik. Jag blir avsläppt precis utanför vandrarhemmet, mitt inne i stan. Min engelska är ringrostig, jag framstår nog som heldum när jag ska checka in. Galet varmt! Jag får säng i ett rum med tio sängar. Ett riktigt backpackerhak! Dåligt med internet dock. Pratar med en Laura från staterna och en Vivianne från Tyskland. Första människorna jag pratar med på två dygn, förutom ”Coffe please” eller ”Thank you”. Går en sväng på stan. VARMT! Köper tandkräm, nya zeelandsodlad apelsinjuice och solskydd. Kollar in en park med konstiga träd. Avslutar kvällen med en velvetburgare och en lokalproducerad öl uppe på vandrarhemmets soldäck på sjunde våningen. Utsikt över hamnen. Småpratar med en tysk, en finne och två britter. Livet är helt okej!


Soluppgång över Papua Nya Guinea

 

En första glimt av mitt nya 'hemland'. Nine Mile Beach på Nya Zeelands allra nordligaste udde

 

I skrivande stund. Esquires Coffe House 09:18 lokal tid

Cappuccino och filodegsrulle med feta och spenat till frukost. Sitter vägg i vägg med biblioteket, och här finns gratis internet. Skype förstås, med frystorkade nordbor!

En somrig Aucklandgata

Hejdå Sverige, Hello World!

Kategori: New Zealand


Packad och klar, för en resa ut i världen!

Sista svenska dagarna avklarade, inklusive punktligt(!?) nattåg, semla, marsipangris, öl på Orvars, hemlagad sushi framför på spåret och en masqueradbal med w!

I skrivande stund sitter jag vid gate F67 på arlanda och väntar på flyget som ska ta mig till London. Än så länge har allting gått smidigt!

Återkommer!

Skypeträning

Kategori: New Zealand

Ikväll lämnar jag Norrfjärden för den här gången. Några dagar befinner jag mig i Uppsala, sedan lyfter flyget på söndag.

Sen är jag liksom väldigt långt borta. Ett sätt att hålla kontakten med mig är att skaffa Skype. Då kan man ringa till andra sidan jorden, gratis. Förutsatt att båda parter sitter vid varsin dator utrustad med mikrofon.

Mamma, pappa, brorsan och morfar är redan introducerade, övriga:

Gör så här:
- Gå in på denna länken, skypes hemsida
- Ladda ned programmet
- Skapa en 'profil', alltså ett användarnamn och ett lösenord
- Klicka på 'Lägga till kontakt' och sök på Malin Ullberg
- RING!
- Om problem uppstår, prata med någon som kan. Exempelvis min lillebror!
- Lycka till!

Tjugosju kilo packning

Kategori: New Zealand


Pre-departure

Kategori: New Zealand

Första inlägget för året! Sedan nyår har jag:

Flyttat en massa hit och dit
Skrivit två tentor
Övat på konsten att vända på dygnet
Sett på film:
- Alice i underlandet
- Remember me
- The Wrestler
- Inception
- Pulp Fiction
- Pretty Woman
- Nyckeln till Frihet
- Full Metal Jacket
- Kill Bill vol 1
- Fight Club
- Winter's Bone
- Love and other drugs
- Tomorrow when the war began
- P.S I love you
- Spanglish
- Aftershock

- Wallander, Steget efter
- Fyra avsnitt av 'Morden i Midsomer'
Sett tre och en halv säsong av 'The Big Bang Theory' och en säsong av 'Gossip Girl'
Besökt Kiruna, Malmberget, Gällivare och Kalix i jobbsammanhang, samt Umeå i nöjessyfte.
Fått en termins undervisning på klarinett under fyra veckor.
Klippt en fräck frisyr.

Varit på Jokkmokks vintermarknad


Och förstås nojjat inför resan. Om nästan exakt en vecka lyfter jag från arlanda, och lämnar Sverige för Nya Zeeland. Någon slags skräckblandad förstjusning handlar det om.