Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Jag kommer hem!

Kategori: Vardag

Hjälp, var kom påsken ifrån? Nyss var det ju evigheter fram tills dess?! Lov har jag vilket fall, och jag tänkte göra en liten norrbottenstripp! Jag kommer med tåg tidigt på lördag morgon (nu på lördag alltså) och sedan stannar jag till onsdag kväll. Veckan efter det ska jag på utbildning i Malmö och lära mig allt om sommarjobbet, fyra kursdagar = tre hotellfrukostar!
Vill ni träffa mig? Slå en signal! (Och lugn, besök hos samtliga föräldraföräldrar är inbokade!)

YesyesyesYES!

Kategori: Tentaångest

ÄNTLIGEN!! Tre försök tog det, men nu har jag äntligen blivit godkänd på Linjär Algebra II! Den tentan skrev jag medan familjen var på besök, kanske det som gjorde tricket?

Bandyfinal och sommartid

Kategori: Festligheter

Sommartid!! Klockan är halv åtta och det är knappt skymning ens en gång, underbart! Jag har haft långhelg, en riktigt skön och lång helg! I fredags intog jag morgonkaffet tillsammans med fyra timmar sol på Kafé Fågelsångens uteservering - najs! Igår var det nationskörsfestivalen vilken innebar att alla uppsalas akademiska körer (och det är en drös) först uppträdde i universitetsaulan på dagen och sedan hade sittning på kvällen med underhållning i världsklass då körerna framförde spex.

Idag hände mer D-vitaminsörplande på bryggan vid ån, med kaffe och dopp. Sedan blev det bara så att jag, Lisa och Rasmus gick på bandyfinal (sista gången den arrangeras på Studenternas) och såg SAIK vinna över Villa Lidköping. Det var inte alls planerat, men supertrevligt förstås!
_
Lisa och en kopp kaffe på Fågelsången

Bandyfinal! Notera studenterna med ballonger, balklänning/frack, studentmössa och skridskor

Världscupfinalen i skidor

Kategori: Sport och friluftsliv

I söndags körde jag, Ida och Lotta upp till Falun för att titta på världscupfinalen i skidåkning - live! För att se hur fort det verkligen går upp för mördarbacken! Jag hade lovat att köra och vi fick låna Håkans bil som visade sig vara en -97 Saab 9000, 2,0t, alltså nästan samma bil som jag lärde mig köra med. Hurra!
Vi var nog så tidiga och anlände Falun ungefär fyra timmar för tidigt, och vi upptäckte ganska snart att precis ingenting fanns att göra i Falun en söndagförmiddag. Utom att handla på hemköp.
Men såsmåningom drog tävlingarna igång, och det var värt all väntan! Cologna, Hellner, Kershaw, Björgen, Kalla, Haag - alla var där (utom Northug som hade magknip)! Vi stod uppe i mördarbacken och förundrades över skidåkarna som spurtade uppför backen!
_
Lotta och Ida, med kånkar!

Hellner!
_
Cologna, i ledartröjan!

Lotta kikar på Marit Björgen som är på väg upp för mördarbacken!

10 000 personer i publiken, mycket polacker tydligen!

Heidi Weng, Marit Björgen och Charlotte Kalla på prispallen

Vintersol

Kategori: Vardag

Jag har tänkt blogga. Ofta. Men det har liksom inte blivit av. Och nu har jag dessutom skaffat ny(gammal) dator, en macbook pro - allting fungerar lite annorlunda och det tar ett tag att vänja sig.

Jag har haft lite trevlig vinter i Uppsala i år. Inte så mycket snö precis, men kyla och is i varje fall. Men nu är våren definitivt kommen! Vintern har verkligen rasat ut och nu tittar första blomknopparna upp, och videkissar finns det! Bilder på våren kommer förstås, men först måste jag ju visa mina vinterbilder!
.
Långfärdsskridskotur på Trehörningen strax utanför Uppsala, här förmiddagsfika vid en brygga!

Lisa och Ida glider fram i solskenet

Skriskor och is!


Rimfrost på cykeln en morgon


Ida


Familj på besök. Fem personer på 27 kvadratmeter, det blir trångt!


Måleri en måndag. Här betsning av en pall på gång. Lackbets, därav den väldigt öppna dörren!


När jag var ned till Malmö för intervju var det här min lunchutsikt - bron till Danmark!

Jag har fått sommarjobb!

Kategori: Vardag

Efter tio dagars nagelbitande fick jag äntligen svar från Ramböll RST, där jag var på intervju i förra veckan - Jag fick jobbet!! Utbildning vecka 15 och sedan jobb heeela sommaren!

Vad jag ska göra? Jag ska köra mätbil och göra mätningar på vägar runt om i heeeela landet, så här typ: