Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Fotoboken

Kategori: New Zealand

 
Nu ska den äntligen bli av, min fotobok med bilder från mitt år på Nya Zeeland! Idag har jag laddat ned programmet, valt ut vilka bilder som ska med, lagt in dem i programmet (vansinnigt snyggt förstås, en gång i tiden var jag designstudent!) och precis börjat skriva texten som ska med! 82 sidor tjock blir den allt som allt!
 
All text kommer från mina (200 sidor) dagboksanteckningar som jag skrev under min vistelse, 'Aldrig tidigare publicerat material' som Aftonbladet skulle ha utryckt sig!
 
Den kommer att bli dyr (800-900kr eller så). Men å andra sidan fin som stryk, och det känns värdefullt att ha min resa i bokform! Är du intresserad av att ha ett ex (Farmor? Morfar? Mamma och pappa?) så säg till!
 
Work in progress!
 

Epiphany!

Kategori: Vardag

Reklam stressar mig. Och det stressar mig för att det är ÖVERALLT. Även om jag tror (i.e önsketänkande) att jag kan värja mig och strunta i det så är det i praktiken omöjligt. Men några saker kan jag göra!
 
 - Jag har ingen TV, därav ingen TV-reklam
 - Jag lyssnar enbart på public serviceradio
 - Jag har installerat en AdBlock plugin på min webbläsare. Supersmart!! Den blockerar alla reklammedelanden och popup-fönster, helt automatiskt! Skönt att kunna gå in på en webbtidning utan att få reklam om bantningstips, att gå in på piratbukten utan att få reklam om 'villiga tjejer i Sverige' och gå in på facebook utan att få läskig rektad reklam! Gör det du med!
 
Sedan busskursreklam, reklam i papperstidningar och annat oknytt, det är bara att titta åt ett annat håll!
 
Aftonbladet UTAN REKLAM
 

Ljuva sommarjobbspengar!

Kategori: Vagabond

 
Största lönen kommer en månad då man inte ens jobbat, ett sant halleluja moment! Nu är reskontot påfyllt (liksom alla andra mindre spännande konton), och tillsammans med lite extraknäck i höst och innehållet i spargrisen (jo, jag har faktiskt en sån) så kommer det bli en fantastisk resa i vår!
 
La France, Espana, Nederland, Ελλάδα, Belgien, Scotland, Ireland, Česká republika, Österreich, Schweiz, Република България, Magyarország, Italia....

Sommarjobbet i siffror

Kategori: Vardag

Jag är nu färdig med sommarjobbet för detta år! Nu är jag hemma och oerhörd nöjd med min insats!
 
Några siffror:
 - 44 hotellnätter (19 i Norge)
 - Närmare 2000 mil körda (eller åkta), varav 624 i Norge
 - Län besökta: Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Västmanland, Gävleborg, Stockholm, Uppsala, Södermanland, Östergötland, Kalmar, Kronoberg, Blekinge, Jönköping och Skåne.
 - Fylken besökta: Nord och Sør Trøndelag, Møre og Romsdal, Hedmark, Oppland, Buskerud, Romerike, Rogaland, Hordaland, Vest och Aust Agder, Sogn og Fjordane, Oslo, Telemark, Vestfold och Østfold.
 - 615 arbetstimmar, plus 44 restimmar
 - 112000 kr tjänade, brutto.
 
 

Världens längsta tunnel!
 
Min resa genom norge, blå prickar är övernattningar. Klicka för större bild.