Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Legen - wait for it... - dary!

Kategori: New Zealand

Wow! En weekend i huvudstaden tillsammans med min f.d. flatmate och hennes buddies - med en All Blacksmatch! Vi bilade ned till Wellington igår, via en lunchrestaurang precis vid Kapiti Coast, South Pacific Ocean! Alla hostel i stan var fullbokade (och vi hade förbokat förstås) och svartklädda människor översvämmade gatorna! Vi hann ta några fanbilder med All Blacks (bildsköne) Richard Kahui, innan hans nyhetsinslag - sen tog vi plats i arenan!

Fullsatt arena, 34 000 glada supportrar! Nationalsången! Haka! Och ovanpå det en suverän match, med Sonny Bill Williams (han med magmusklerna) på planen och en slutresultat 40-7! Jag hade, bokstavligen, ont i käkarna på grund av mitt envisa storflin!

Efter matchen gick vi (precis som varenda kotte) ut på stan för några öl (aldrig smakar det så gott, som när man bär en All Blacks-jersey) och eftersnack. Till råga på allt spelade jag min allra bästa omgång biljard någonsin!

All Blacks haka, som jag lyckades fånga på film! Galet härlig känsla!

Westpac Stadium, Wellington

Nya Zeeländska nationalsången. Jag sjöng så gott jag kunde! Gåshud!

Megan, Jessica och Kylie!

Nr 10, Dan Carter sätter en conversion kick!

Action!

All Blacks inkast!

Kaotisk kamp nära försökslinjen!

Zac Guildford på väg mot försök!

Sonny Bill Williams, åh Sonny Bill!

Jag bara önskade att han kommit närmare!

AWESOME, totally!

All Blacks vs. Springboks

Kategori: New Zealand

En skymt av Norrbotten. Fint att ha en väggkarta att snegla på, när hemlängtan blir övermäktig!

Håhå jaja. Vips så var det slutet på juli. Jag har nu passerat halva tiden. Om lite drygt fem månader är jag hemma igen, i landet där alla pratar svenska - hur udda skulle inte det kännas?

Två skolveckor har kommit och gått. Mina nya kurser är Rich World Poor World, Glaciers and Glaciation, Understanding NZ Geology och Applied Field Geomorphology. Jag har föreläsningar onsdagar, torsdagar och fredagar (fyradagarshelg varje vecka!) och totalt tre field trips! Bland annat en hel vecka runt om hela Nordön!

Jag har några rugbymatcher kvar, sen drar Rugby World Cup igång. Då vill jag givetvis fokusera på världsklassrugby (i synnerhet på Sonny Bill Williams magmuskler) framför allt annat! Jag har för tillfället biljetter till Argentina - Georgia (för att de råkar spela i Palmerston North) samt France - Japan! Dessutom ska jag se All Blacks (NZ) spela mot Springboks (South Africa) i Wellington imorgon (fast det är bara en landskamp, inte VM)!!

Peace out!

Ett stinkande avslut

Kategori: New Zealand

Sista biten av min backpackingtur blev Rotorua, Nya Zeelands geotermiska hot spot! Staden luktar fruktansvärt illa, den där hemska ruttna-ägg-lukten som kommer av svavel! Men med tanke på allt trevligt som kommer med lukten så gör det inte så mycket!

Jag tog bussen ut till Wai-o-Tapu för en halvdag i svavlets tecken! Kokande geggapölar, tvålutlöst Geyser och Wai-o-Tapu Geothermal Wonderland! På kvällen betalade jag för en Maorikväll, med traditionell Hangi och kulturellt uppträdande! Rotorua har en av landets högsta andel maoriinvånare!

Kokande geggamojja!

Den välkända 'Champagne Pool', i Wai-o-Tapu Geothermal Wonderland!

Galet grönt!!

Maori! Kulturellt upträdande i Mitai, maoribyn!

Syn från Desert Road på väg hem mot Palmy. Sorry folks, det här är vad familjen borde ha fått sett när de var här! Ngaruahoe, inspelningsplatsen för Mt Doom!

Galactic President Superstar MacAwesomville

Kategori: New Zealand

Från Paihia fick jag skjuts till Thames, Coromandel, av en brittisk kille från vandrarhemmet. Att lifta med hostelfolk är ett mycket roligt och kostnadseffektivt sätt att resa - utan besväret att lifta vid sidan av vägen!

I Thames fann jag två tyskar som jag fattade tycke för. Inte ofta träffar man killar som bakar bröd och pizza i ett hostelkök! Tyskar finns annars i överflöd! Riktigt duktiga på engelska var de också! Alltså liftar jag vidare med dessa i deras Subaru Legacy!

Innan jag vet ordet av har jag rest runt med Lennart och Sebastian i sex hela dagar. Vandrat, slöat på Hot Water Beach, poppat Rammstein i bilen, plöjt avsnitt av How I met your mother och Californication, partajat i Auckland och lagat sååå mycket god mat! Lasagne, pancakes, grillat, Mousse au Chocolat, focaccia, burgare och mängder av gott kaffe med Tim Tam Slam! Nätterna tillbringade vi tjattrandes till klockan fyra på morgonen. Filosofi, jämställdhet och språk såväl som attraktiva egenskaper hos människor avhandlades innan vi kom oss för att säga godnatt! Good times!

Men alla möten med människor innebär att avsked.. Jag hoppas att de vill komma och hälsa på mig här i Palmy någon gång!

Lennart fixar kaffe!

Lasagne in the making!

Just another hostel breakfast?! Knappast!

Balansakt!

Hängbro som mamma hade älskat!

Trollsk skog någonstans på Coromandel Peninsula!

Hot Water Beach. Tack vare vulkanisk aktivitet i området har en het källa hamnat mitt på en sandstrand! Alltså gräver man sin egen Hot Pool mitt på stranden, och svalkar sig i Stilla Havet när det blir alltför varmt! Lennart och Sebastian mår gott!

Ångande härlighet!

Rock Fall warning at Cathedral Cove!

Centrala Auckland, sedd från Mt Eden, stadens högsta vulkan!

Northland och Te Rerenga Wairua

Kategori: New Zealand

Efter ett ledsamt farväl på Aucklands flygplats stannade jag i Nya Zeelands största stad ett par dagar. Jag ville vänta på bättre väder innan jag begav mig norrut till 'The winterless North'. Och det gjorde jag nog rätt i!
Väl i Paihia, Bay of Islands, tog jag en båttur ut i skärgården, med delfinspaning! Lördagen bestod av en busstur upp till Cape Reinga, eller Te Rerenga Wairua. Detta är den allra heligaste platsen på NZ, där själarna tar en sista titt på Aotearoa innan de dyker ner i havet. Turen inkluderade en 75km lång busstur på Ninety Mile Beach (på själva stranden!), en regnskogspromenad och sanddynsurfing!

Vinter - yeah right!

Hamnen i Paihia! På sommaren är här ofattbart hektiskt - därför älskar jag vintern!

Vilda flasknosdelfiner är nyfikna på oss!

Ett riktigt piratskepp, ute bland öarna i Bay of Islands!

Cape Reinga!:

Vågor på Ninety Mile Beach!

Så nöjd kan man vara!

Utsikten från bussen! Väldigt udda!

Detta var en gång i tiden en fungerande Toyota Corolla. Men den blev överraskad av tidvattnet, och resten kan ni lista ut!

Yep, detta är Nya Zeeland! Sanddynsurfing!

Jag var förstås jättebra!

Fyren på Cape Reinga!

Cape Reinga!

The Ullberg's goes New Zealand

Kategori: New Zealand

Hej människor! Jag är tillbaka i stan! Fyra vilda veckor på Nya Zeeland = massor med bilder! Här kommer ett (något osorterat) urval!

'Patsy', vår klumpiga men älskade husbil. Ackompanjerad av 'Astrid', vår elektroniska vägvisare och pappa! Dessa tre var resans verkliga hjältar!

I väntan på färjan, läge att skriva dagbok!

Svettig fot på vindrutan!

Soluppgång!

Lammungar i Matamata!

På färjan!

I en motorbåt på asfaltväg - inga konstigheter!

Ett snedsteg i Abel Tasman National Park!

"Var vänlig och parkera inte din kundvagn i havet!" ?!

Svart sand!

Ett stycke drivved på den svarta stranden i Mokau!

Kanske världens vackraste berg - Taranaki!

Ett bekant ansikte!

En läskig Ringvålnad till häst uppe på krönet!

Lord of the Rings-tur i Wellington. Här den kända "Get of the road"-scenen!

Sa var jag solo igen!

Kategori: New Zealand

Sa sitter jag har igen, pa Nomads Backpackers i Auckland. Sjalv. Skillnaden ar att jag nu ar fem manader aldre, tusen erfarenheter rikare och att familjen precis akt ifran mig istallet for att jag precis akt ifran familjen!

Femton natter har vi sovit i husbil, pa campingplatser runt om Nya Zeeland, framst pa Nordon. Vi har sett sa mycket, och vintervadret har varit hogst gynnsamt - jag har flera hundra bilder jag vill visa! Det far vanta tills jag ar tillbaka i Palmy igen om tva veckor eller sa. Forst ska jag backpacka!

Jag bjuder pa nagra fina solnedgangar och soluppgangar vi upplevt (solen gar ned redan 5pm och upp 8am) sa lange!

Soluppgang over Wellington Harbour, innan uteresa pa Cook Strait

Soluppgang over vulkanen Taranaki, sett fran Mokau langre uppat kusten

Solnedgang over ebb i Tasman Bay

Solnedgang over Cook Strait och Marlborough Sounds igen, men i andra riktiningen!