Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Postcard Perfect

Kategori: New Zealand

Jag tror inte att man forstar inneborden av postcard perfect innan man besokt NZ. Denna Godzone (som kiwisarna garna kallar nz) ar ett paradis pa jorden!

Idag ar jag i Kaikoura (Maori, betyder eat crayfish), oerhort fint vader och som upplagt for en fin dagstur runt Kaikoura Peninsula!



Utsikten fran rummet pa hostlet 'The lazy shag'


Sydalperna och south pacific ocean


Salkoloni!


Godzone, eller Middle Earth?

Ground rush

Kategori: New Zealand

WOOOW! Jag trodde aldrig att jag skulle hoppa bungy jump. Men nu är det gjort. Från en bro i Queenstown, 43 meter!

Fruktansvart spänd var jag, när jag tog på mig selen och de fäste gummisnodden runt mina ben. Trippar med myrsteg mot avsatsen och avgrunden där under. Utbrister 'Oh my GOD' när jag kikar över kanten ned mot det blå vattnet (River Anduin fran Sagan om Ringen-filmerna by the way!).

'Are you ready?'
'YEAH!!!!'

Och så hoppar jag, dyker ut i intigheten. Världen rusar mot mig i 9,82m/s². Jag känner att om jag inte skriker sa dör jag. Så jag skriker, vrålar!

Jag inser snart att jag inte kommer nå ned till vattnet, sa som jag hade önskat. Bara decimetrar från mina fingertoppar.

Sen svingas jag uppåt igen. Jag vrålar igen. Världen snurrar, adrenalinet kokar över i ådrorna.

Jag har hoppat BUNGY JUMP!


Lyssna till mitt avgrundsvrål!





















Eufori!


Queenstown - The Adventure Capital of the World

Kategori: New Zealand


Befinner mig for tillfallet i Queenstown, Otago. En liten stad med enormt rykte! Har finns allt i aventyrsvag - fallskarmshoppning, paragliding, bungy jump (manga olika, uppat 134m!), canyon swing, jet boat, white water rafting, you name it!

Jag har gatt ut lugnt sa har langt. Pizzabuffe med cocktails serverat i tekanna igar kvall, och idag tog vi kabinbanan upp pa berget for att aka 'The Luge'. Gokartsliknande fordon i galen bana nedfor berget. STORT kul! Kande mig som Wario eller Luigi alla ganger! Fem vandor, och jag var saklart alltid snabbast och pa gransen att volta av banan (se mitt crazy face nedan!)

Mycket prisvard dag sa har langt!


Sa har kul kan man ha!

Eis bitte!

Kategori: New Zealand

Ka Roimata o Hinehukatere, or Franz Josef Glacier - The ultimate New Zealand experience!

Franz Josef ar en valdigt speciell plats. En 12 km lang glaciar, som tjockast over 300 m och forflyttar sig nedat den branta sluttningen med en hastighet pa upp till TRE meter per dag sommartid (eller vid extremt haftigt regn). Tillraga pa det ligger den nedre delen mitt i subtropisk regnskog, och det regnar upp till TIO METER per ar har! Sa darfor var det ingen overraskning att det regnade nar vi satte oss i bussen mot regnskogen.

Ungefar 750kr fick jag betala (lite rabatterat genom kiwi experience) for atta timmar guidad tur (varav sex pa isen) inklusive kraftiga regnklader, kangor och stegjarn!  Forsta stegen med stegjarnen var valdigt vanskliga, speciellt nedat. Men ganska fort kandes det helt naturligt att knata runt pa klarbla, blot is!

Tre timmar knatade vi uppat, i en av de snabbare grupperna. En guide pa tio personerom. Genom crevasser, isgrottor over sprickor. Vi fick se valdigt mycket av glaciaren, och det var nog sa spannande mellan varven, da det var brant och nedfor! Vi tappade nastan bort tre belgare i en crevass!

Wow! Det var en narmast religios upplevelse!











Busy days!

Kategori: New Zealand

Brattom att skriva som vanligt! Har kommer ett smakprov pa de senaste dagarnas sevardheter!



Cook Strait


Tahuna Beach, Nelson


Tahuna Beach


West coast of New Zealand


Stora vagor pa vastkusten!


Punekaiki, Pancake Rocks!

Jag har akt Jet Boat i Buller Gorge, Westport - ashaftigt! Och imorrn blir det atta timmars guidad tur pa Franz Joseph Glacier!

Sweet as!

Nelson - The Middle Of New Zealand

Kategori: New Zealand

Begransad tid vid datorn, maste skynda mig! Kom till Nelson igar kvall, och aker imorgon bitti! Strosat runt hela dagen, kollat in Swedish Bakery (!?) och Tahuna Beach. Motte upp med Shannon som tog mig pa en biltur!

Oops, 1 minut kvar pa min dollar!

Jag doppade min telefon av misstag i Tasmanhavet, sa den funkar daligt, bara sa ni vet!

Wellington - Picton - Nelson

Kategori: New Zealand

I skrivande stund pa Tombestone (mitt emot kyrkogarden) Backpackers i Picton, dar farjan lagger till. Farjefarden over Cook Strait var fantastisk, varm bris, sol och fantastisk utsikt. Speciellt nar vi narmade oss Picton och kryssade in bland 'fjordarna' i Marlborough Sounds! Tyvarr far ni inga bilder nu, har ingen mojlighet att ladda in de pa denna dator.

Kvart i tolv kliver jag pa bussen som ska ta mig mot Nelson och sedan vidare ner langs vastkusten!

Cheers bro!

Finally South Island!

Kategori: New Zealand

Game played (and lost), backpack stuffed, camera charged.

I'm going south!

I will not bring my computer, so don't expect too much skype and blog activity. I'll do my best! Text (sms:a), if you need to contact me!

Ett sammanträffande?

Kategori: New Zealand



Massey University = MU, Malin Ullberg = MU.
Massey University = Yellow and blue, Sverige = Gul och blå.


Jag bara måste köpa en sån tröja, det är liksom för bra för att vara sant!

Sista rycket innan lovet!

Kategori: New Zealand

English at bottom of post.

Imorgon går jag på höstlov, 16 dagar långt! Jag har först en rugbymatch mot Stratford, innan jag hoppar på bussen mot Wellington. Där stannar jag en natt innan jag tar båten över till Picton för en till natt. Efter det hoppar jag på bussen som ska ta mig runt sydön enligt denna rutt!:

Karta över sydön, bussrutten markerad med orange, gröna ringar indikerar stopp för natten.


Jag har verkligen bott in mig här, nästan lite för mycket. Så jag ser verkligen fram emot att få bo på vandrarhem, träffa random folk, se massa nya platser, promenera på Franz Josephs glaciär och gud vet vad!

Men innan dess har jag ett mitterminstest i min GIS-kurs! Halva terminen har gått, jag håller mig flytande studiemässigt, men jag måste verkligen skärpa till mig när jag kommer tillbaka efter lovet. Tre rejäla uppsatser ska skrivas innan vinterlovet, och förutom det några tentor och en praktisk examen!

Igår var vi på en liten 'field trip' med kursen Environmental Science I. Två timmar i stans största park. På ämnet Landscapes and Sustainability ska vi skriva en uppsats senare i höst, därför fick vi en crash course i landskap i The Victoria Esplanade. Där finns såväl inhemsk bush, som rhododendronsamling och geometriskt planterade rosor. Jag förväntas analysera två olika sorters landskap, gärna vitt skilda sådana. Och jag uppmuntrades skriva om platser jag känner till. Alltså: Sverige! Vad tror ni? Abisko nationalpark och badhusparken? Förslag?


Så här borde alla föreläsningar vara! Växthus i The Victoria Esplanade



Det här är en modell av en 'moa'. Till storleken betydligt större än kusin Moa (typ 3,7 meter och 230kg!), inhemsk, flyglös och utdöd! Läs mer här!



Tomorrow the autumn holidays starts, 16 days! I have a rugby match against Stratford this saturday, then I jump on the bus to Wellington. I stay there one night before I take the ferry to Picton. After that (monday) I jump on the bus that will take me around the South Island (see map above).

I really feel comfortable here, almost a bit too much. So I'm really looking forward to stay in hostels, meet random people, see lots of new places, walk on the Franz Joseph Glacier and god knows what!

But before I leave, I have a midterm test in my GIS course! Half term is up, I do just what it takes to get along with the studies, but I really need to shape up to when I come back after the holidays. Three rather big essays must be written before the winter holidays, and besides that a few exams and a practical exam!

Yesterday we went on a little 'field trip' for the paper Environmental Science I. Two hours in the city's largest park. On the topic
Landscapes and Sustainability, we are supposed to write a report later this fall, hence we got a crash course in landscape at The Victoria Esplanade. There are both native bush, a collection of rhododendrons and geometrically planted roses. I'm expected to analyze two different types of landscapes, preferable very different ones. And I was encouraged to write about places I know. So: Sweden! What do you think? Abisko National Park and Badhusparken? Suggestions?

Daylight Saving Blues

Kategori: New Zealand

English at bottom of post.


Autumn

Ni har ställt om klockorna till sommartid, vi har återgått till vintertid. Eller Daylight Saving Time som man säger här. Nu skiljer det bara 10 timmar mellan våra klockor. Hösten är här. Somliga träd blir röda och tappar sina blad, andra är gröna och stolta året om. Evergreens. Vilket vackert ord. På dagarna är det fortfarande soligt, varmt och somrigt. På kvällarna är det mörkt, smått kyligt och väldigt fuktigt. På morgnarna ligger kondensen tjock på insidan av fönsterrutorna, och luften är rå. Påminner om morgon mellan fjällen, i tält. Ullfiltar, tjocksockar och varmvattenflaskor är snart min vardag, då huset saknar isolering och uppvärning. Och påsk - på hösten!



Daylight
Saving Time, now just 10 hours differ between our watches. Autumn is here. Some trees turn red and lose their leaves, others are green and proud all year round. Evergreens. What a beautiful word. The days are still sunny, warm and summery. At night it is dark, somewhat chilly and very damp. In the mornings, thick condensation covers the inside of the windows, and the air feels raw. Reminds me of mornings in the swedish mountains, in a tent. Wool blankets, thick socks and warm water bottles will soon be routine, as the house lack of insulation and heating. And Easter - in autumn!

En älg damp ned i brevlådan!

Kategori: New Zealand

Click here for (automatically generated) English translation.

Ett vykort med en svensk älg dök upp i min brevlåda, så också en mindre bunt med brev från ullbergssläktet! Uppskattas!



Om jag trodde att förra helgens match var illa, så var det ingenting mot för gårdagens match mot FOBO. Så därför tänker jag inte berätta precis hur illa det var. Jag har några fräscha blåmärken och en massa träningsvärk, men är i övrigt intakt - det är allt ni behöver veta!

Efter matchen hade vi 'initiations', någon slags kick off/nollning för hela laget. Innebar fåniga band runt huvudet, armen fasknuten i någon annans arm, stopp på en godtycklig ortspub på nya zeeländska landsbygden och dans hela natten med spelarna i herrlagen, utlädda på 80-talstema! Verkligen ett härligt gäng mitt rugbylag är!


Ett härligt gäng!

Inga konstigheter.

Kategori: New Zealand





Pitepalt kokt på nya zeeländskt mjöl och nya zeeländsk potatis, serverad med nya zeeländsk mjölk och nya zeeländskt smör.

Inga konstigheter.

What a weekend!

Kategori: New Zealand


Click here for (automatically generated) English translation.

Vilken helg! Afterwork med Kylie's kollegor, filmkväll med dessertbuffé, rugbymatch med brakförlust, tjugoettårsfest i Wanganui, övernattning i Wanganui på en av arméns stretchers (typ fällbar brits/bår) i någon slags lagerlokal och middag hos Shannon och hennes flatmates med lasagne och tre grabbar från Vansbro! Vi satt uppe länge på söndagkvällen, drack nya zeeländskt rött, åt ost och pratade om språk, världen och allt möjligt. Omväxlande på svenska och engelska. Vi försökte få Shannon att säga Åh, vilken god ost [aaw, weckyn guud uust], epic! Klockan 02.30 konstaterade jag att det var sex kilometer hem och ösregn, så Shannon såg till att jag fick stanna över på en soffa!

Lite märkligt är det allt. Innan denna vecka hade jag inte pratat med en enda svensk, och denna vecka har jag träffat fem stycken! Och jag har verkligen problem att hitta de svenska orden mellan varven. Plötsligt är det som att svenskan låter främmande. Liksom brutalt och kantigt, med massa konstiga vokaler och sje-ljud.

[Gaawed naett awlesawmawns!]

Don't step on my fingers!

Kategori: New Zealand

Click here for (automatically generated) English translation.

Aj.. Svidande förlust mot Kia Toa. Typ 75-5, vi tappade räkningen. Lustigt nog var Kia Toa det enda lag vi lyckades slå i ten aside förra helgen.

Stora, snabba, duktiga och orädda maoritjejer. De klev på min hand. Två gånger! Och så stukade jag tummen på samma hand då någon tacklade och hivade iväg mig. Bara sådär! Nåväl, inget jämfört med Erin som bröt näsan. Egentligen är jag inte så arg. Men jag vill ha revansch, och jag vill bli bra!

Nu ska jag iväg till Wanganui, ungefär en timme bilfärd nordväst, för att fira Catherines tjugoettårsdag!


Till och med loggan är läskig...

Malin, Marlin, Marlene, Melon, Mayleen, Molly, Em - Nu med webcam!

Kategori: New Zealand




Inklusive Hurricanesjersey, Nya Zeelandkarta och katt! Nu får ni slåss om att skypa mig!