Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Söndag

Kategori: Malin i köket

Det visade sig att vi inte har några lektioner eller föreläsningar i veckan, bara tentan på fredag. Så därför var det många som passade på att åka hem till nära och kära ett par dagar. Det känns som om det bara är jag som är kvar, men det är förstås inte sant!

Igår satte jag igång med ett nytt brödbak. Jag matade min nya, fräscha surdeg lördag förmiddag efter jag kommit hem från konditorifika på stan (hushållsvåg vore fint tack!). Den fick sen stå och puttra fram till kvällen. På kvällen kilade jag över till Anna som bor likadant som jag kommer göra efter flytten - dvs jättefint! När jag sen kom hem efter tio nån gång satte jag själva degen bestående av vetemjöl, rågsikt och hasselnötter (observera, ingen jäst bara surdeg). Jag knådade för hand i säkert 20 minuter innan jag ställde att jäsa i mitt rum över natten.
    Jag var lite orolig över att det inte skulle funka men när jag vaknade imorse så höll degen på att svämma över! Nu har jag precis smakat på mitt hasselnötsbröd och konstaterat att bröd verkligen smakar mer om det får jäsa riktigt länge!

Så har jag promenerat till luthagen, ca en kilometer bort, och köpt ett soffbord! En stol bara så har jag alla möbler jag behöver!

Kommentarer

  • Emelie säger:

    Tja men jag är ju blondin.. ;P hehe .. aja, av någon händelse har det blivit mycket film med kvinnliga huvudroller på sistone. Har snart sett alla filmer med keira knightley, julia roberts och jennifer lopez. :)

    2008-10-21 | 18:00:14
    Bloggadress: http://pollyportman.blogg.se/

Kommentera inlägget här: