Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Jullov i Norrbotten, del Fem

Kategori: Jullov

För några månader sedan frågade farfar och farmor om dom inte fick bjuda oss på nyårsfirande vid Abisko turiststation. Javisst sa vi, helpension tackar man verkligen inte nej till! Så tisdag den trettionde december 2008 styrde vi kosan mot fjälltrakterna. Vi körde två bilar, men farmor som inte tycker om att åka bil blev satt på tåget, och jag åkte med där som sällskapsdam!

Abisko (kommer från det samiska namnet Ábeskovvu) ligger ca 10 mil från Kiruna, precis intill den välkända Lapporten. Även om det är svårt att tro är Abisko sveriges nederbördsglesaste plats, vanligtvis dåligt med snö alltså!

Under vår tre nätter långa vistelse hann vi med två uppfriskande skidturer, tre utsökta gourmetmåltider (På nyårsafton var det fyra rätter!) och en hel del mys vid öppna spisen! Här kommer några trevliga bilder:


Hockeyspelsbus i storstugan, mina bröder mot min far!


Hela sällskapet Ullberg sitter till bords


Jag och storebror smakar på jordärtskockssoppan
som serverades till förrätt!



Snö överallt efter en skidtur på fjället!


Busväder!


En stor brasa istället för fyrverkerier vid årsskiftet


"Hej mitt vinterland.." 


Trevlig utsikt från ett av fjällstationens stora fönster!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: