Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Vansinnigt många kakor!

Kategori: Malin i köket

Jag är volontär på UTNarm, teknologernas studentarrangerade arbetsmarknadsmässa. Min titel är fikavärd, och i detta ämbete ingår att baka och servera fika till personer från 60 företag och några hundra volontärer. Fem tusen, FEM TUSEN (!) kakor behöver dom tydligen!

Igår var det bakdag i kårköket där jag, två andra volontärer samt fikaansvarig och lunchansvarig från UTNarmkommittén skulle få till sammanlagt 1500 kakor. Sirapskakor, havrekakor och chocolate chip cookies.

Tänk dig ett cookies-recept innehållande bla:
3,2 kg smör
8 paket farinsocker
9 liter vetemjöl
30 ägg 
4,5 kg blockchoklad

I brist på bakmaskin skulle detta blandas för hand, dock "bara" en halv sats i taget. Jag hade ont i såväl armmuskler som fingrar efteråt!

När jag kom hem efter sex timmars bakning, effektiv tid, lade jag mig och sov en stund. Så fort jag blundade såg jag kakor för ögonen. Kakor som gräddades, skars, flyttades, tappades... Och när jag somnade drömde jag om, just det - KAKOR! Jag kanske kan tänka mig att smaka en kaka framåt jul, men vi får se!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: