Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Men DU kan va en glaciär

Kategori: Vardag

Vasaloppet överstökat, tentorna överstökade och ångermanlandsturnén överstökad. Nu: huvudet rätt in i kaklet när nya läsperioden drar igång med 8-17 dagar, heldagslabbar och tidiga morgnar.

På schemat:
Kemisk termodynamik
fluidmekanik
mekanik
panik!

I övrigt så är våren här, åtminstone varannan dag. Snön slaskar och smälter, asfalten skymtas på cykelbanorna och fåglarna sjunger allt vad de orkar.

                                                                ♦ ♦ ♦

Det blir en fjälltur i påsk, tre entusiaster med varsinna vasalopp i kroppen ger sig ut i väglöst land. Kvikkjokk-Pårte-Aktse-Sitojaure-Saltoluokta om jag inte minns fel. Jag hoppas på en Skierfetopptur också!

                        
                                                       Utsikt från Skierfe

                                                                ♦ ♦ ♦

Min födelsedag närmar sig, jag tänkte vara djärv nog att önska mig "Glaciärkurs vid Kebnekaise fjällstation" i födelsedagspresent. Om inte annat sponsring till en sådan. Jag har en tanke om att en sådan kurs skulle ge mig guldläge för ett säsongsjobb på glaciärforskningsstationen i Tarfala såsmåningom - något jag verkligen drömmer om!

                             


                                                                ♦ ♦ ♦

Till sist en liten önskan/uppmaning. Detta är lite hemligt, och har med första veckorna på nästa termin att göra. Jag ber er botanisera i garderoben i jakt på gamla fjällkläder (byxor, skjortor, anorak, galonställ, ful keps etc.), ryggsäckar, klätterrep, knästrumpor eller vad det nu kan vara. Något som kan passa en fjällvandrare som förirrat sig från 60/70-talet. Till låns givetvis, jag ska vara rädd om alltsammans!

(och så har jag hört ryktas att en viss faster skrivit en egen vasaloppsberättelse, något man kan få mailat till sig?)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: