Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

I felt an earthquake!

Kategori: New Zealand

Mandag eftermiddag. Jag satt pa golvet och tyckte synd om mig sjalv, med dubbla filtar, te och Star Wars - Return of the Jedi. Da kannde jag det, huset skakade till i nagra sekunder! Lampan borjade inte ens gunga, men det var helt klart ett jordskalv! Spannande!
Geonet.co.nz informerar mig om att det var en 4.1 pa richterskalan, 30 km under jordytan, pa andra sidan bergskedjan!
Manga hundra (kanske tusentals) lagmagnitudskalv sker runt om NZ varje ar, inga konstigheter!
Har ar platserna for Nya Zeelands trettio senaste skalv (typ tio dagar). Notera antalet nara Christchurch!

Kommentarer

  • Anna säger:

    I november i fjol var det en jordbävning i Härnösand. Den uppmätte något mellan 2,5 och 3 på Richterskalan. Jag kände den, fast jag förstod inte förrän efteråt att det var en jordbävning. Det var när jag läste tidningen morgonen efter som jag insåg att det faktiskt inte var grannen ovanför som var arg och slängde igen dörren riktigt hårt utan att det var jorden som skälvde!!

    2011-09-01 | 07:01:59

Kommentera inlägget här: