Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Doubtful Sound

Kategori: New Zealand

Vadret sag mycket tveksamt ut nar jag stack nasan ur taltet imorse, men kryssningen till Doubtful Sound var redan bokad och betald sa det var inte sa mycket att debattera om. Vaderprognosen var ratt lovande med! 8.15 blev jag upplockad av en buss utanfor hostlet, sedan fojlde transport till Manapouri, en 50 minuterskryssning over Lake Manapouri (laga moln...), besok i Nya Zeelands storsta underjordiska vattenkraftverk, busstur over ett bergspass pa grusvag och sedan dagens huvudattraktion; en tre timmars kryssning langs hela langden av fjorden Doubtful Sound, 40,4 km lang!

Lagom till vi klev ombord baten i Doubtful Sound borjade flackar av bla himmel synas pa himlen, och inom loppet av en timme var hela himlen bla! Fantastiska vyer, vattenfall, salar (seals alltsa) och stooora vagor nar vi narmade oss Tasman Sea! Sedan hela resan tillbaka igen, denna gang med fantastiska molnfria vyer over Lake Manapouri med! Nu ar jag trott men nojd, och solbrand om kinderna!


Utsikt over forsta halvan av Doubtful Sound, sett uppifran bergspasset.


Vattenfall i narbild!


Imorgon ger jag mig ut pa Routeburn Track, tre dagar tvars over bergskedjan! Pa mandag kommer jag ut pa andra sidan, tills dess ar jag i radioskugga aterigen! So long!

Kommentarer

  • Rickard Hjelmsten säger:

    Grattis! När jag var i Doubtful Sound och paddlade i fyra dagar hade vi sol den sista halvtimmen när vi paddlade in i hamnen igen, resten var regn eller dimma ;-)



    2011-12-16 | 09:48:52

Kommentera inlägget här: