Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Knasiga Kiwis, vol 1

Kategori: New Zealand

Click here for English translation.

Ända sedan jag satte min första fot på nya zeeländsk mark har jag skrivit dagbok. I denna dagbok har jag haft en sida som jag fyllt med iakttagelser. Sådant som skiljer svenskar från kiwis och verkar lite knäppt. Givetvis vänjer man sig väldigt snabbt vid nya saker, därför är det viktigt att skriva ner alla fenomen så fort man upptäcker dem! Håll i hatten!

Kuriosa:

- Sir Edmund Hillary, första mannen på Everest topp (i sällskap av Tenzing Norgay förstås) återfinns avbildad på femdollarssedeln!

- Förkärlek för heltäckningsmattor. I hemmet såväl som i klassrum, butiker och även utomhus(?!)

- Strömbrytare på alla eluttag.

- Englasfönster! (Och ingen isolering och inga element)

- Maorispråket uttalas precis som det stavas, samma vokaler som svenska. Mycket lättare för mig att uttala ortsnamnen rätt än för kiwisar. Ruapehu uttalas ru-ha-pe-hu, enkelt!

- Orion är uppoch ned, och vintergatan är väl synlig!


Beteende:

- Kiwisar blandar ihop Sweden och Switzerland. Ofta. Även beresta föreläsare. Jag trodde det var en myt, men icke!

- Packare i mataffärerna. Väldigt svårt att använda sina egna tygkassar eftersom maten hamnar i plastkassar innan man ens hunnit betala! Väldigt dåliga plastkassar dessutom.

- I butikerna på stan säger butiksbiträdena alltid 'Hello, how are you today?' (jag tvivlar på att de är intresserade av mitt svar). Jag tror att man förväntas svara 'Good, how are you?' Men det känns jättedumt..


Mat och annat ätbart:

- Äter müsli (muesli) med yoghurt istället för yoghurt med müsli! Alltså massor med müsli i skålen och lite yoghurt på toppen.

- Kranvattnet luktar simbassäng, klor!

- Euroshoppers äppelmos (appelmoes) och Daim på internationella hyllan i mataffären.


Djur och natur:


- Skogen är inte tyst! Snarare väldigt högljudd! Cikadorna finns i varje träd i alla parker!

- Svarta svanar

- Inga inhemska däggdjur (förutom två arter av fladdermus)

- Inga ormar.

- Väldigt GRÖNT, överallt.


I trafiken:

- När man ska korsa vägen, och det blir 'grön gubbe', så hörs ett ljud som mycket väl skulle kunna platsa i Star Wars!

- Här är det olagligt att cykla utan hjälm, oavsett ålder!

- Olagligt är det även att prata i mobiltelefon vid bilkörning. Även sms förstås.

- Kiwisar cyklar som dårar! Inga tantcyklar så långt ögat når, och inga ringklockor som varnar när man blir omblåst av någon kostymnisse. (tillgäggas bör att jag inte på något vis cyklar långsamt)

- Vänstertrafik. Gula linjer på sidorna och vita i mitten.

- MASSOR med bilar, och parkeringar överallt!

- Massor med traktorer på åkrarna - av grålletyp! Små traktorer utan hytter, men ofta med någon slags störtbåge.


Begrepp:


- 'Jandals' = Flipflops

- 'Togs' = Badkläder

- 'Overseas' = utomlands (eftersom NZ inte riktigt har några grannländer)

- 'Cheers!' [tjees] ofta i kombination med 'mate' eller 'bro'. Används för 'hej', 'hej då', 'tack', 'skål', 'vi ses' och allt möjligt!

- 'Swede' = kålrot

- 'JAFAs' [jaffas] = Just Another Fucking Aucklander. Används ungefär som 'fjollträskare'

- 'Dairy' = kvartersbutik

- 'Eh?', eller mer som 'aye?'. Läggs till efter meningar och betyder 'don't you agree?'. Typ 'Bloody good rugby game, eh?'


Sir Edmund Hillary

Kommentarer

  • Anna säger:

    Din blogg är väldigt snygg och rolig att läsa.

    Man lär sig dessutom en hel del!

    Ska bli roligt att träffa dig så småningom.



    Jag testade ditt miljötest och fick 0,94 jordklot så det känns inte riktigt trovärdigt. Eftersom jag är västerlänning borde siffran vara mycket större.

    2011-03-23 | 07:32:36

Kommentera inlägget här: