Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Massey Universiy Alpine Club

Kategori: New Zealand



Jag har skrivit upp mig på ännu en av universitetets klubbar, denna gång MUAC, Massey University Alpine Club. För blyga $30/år (ca 150kr) får man följa med på en massa turer till självkostnadspris. Alpine Climbing/Mountaineering, Tramping (vandring i berg och bush), Kayaking, Mountain Biking, Rock Climbing, Caving, Canyoning, Slacklining (gå på lina) och Skiing/Snowboarding utlovas. Redan nästa helg är en dagstur på gång, i närbelägna Manawatu Gorge. The Gorge är en flodravin som går rätt igenom bergskedjan, alltså en älv som rinner mot bergen istället för ifrån (vilket vi givetvis pratat om i 'Rivers and Slopes').

I kursen 'Introductory Earth Science' går vi just nu igenom jordbävningar. Ett oerhört aktuellt ämne förstås, med de två senaste Christchurchbävningarna. Mycket lärorikt, och så många aspekter som jag aldrig reflekterat över tidigare!

Klicka på bilden nedan, och vänta sedan till klockan tickat fram till 11:50 och framåt. Den visar läge, magnitud och djup på alla de närmare 500 skalv som Christcurch haft de senaste två veckorna (och de över fem tusen som ägt rum sedan förra jordbävningen i september). Ett skrämmande, men fascinerande skådespel. Och på samma gång ett bra exempel på geografiska informationssystem (GIS) i praktiken.


Kommentarer

  • Anna säger:

    Hej!



    Jag hittade din blogg här på stora vida nätet när jag googlade på "ansökan utbyte internationella kansliet uppsala australien". Kanske världens längst sökning, men jag hamnade ju här och det är jag väldigt glad för!

    Jag backpackade på Nya Zeeland 2008-2009 och gläds med dig som får uppleva det fantastiska landet! Njut!

    Jag tänker själv söka utbyte, vill i första hand till Australien, men jag har massor av frågor som jag skulle vilja ställa dig- om du känner att du har tid för det? Jag skulle vilja veta hur du skrev ihop din ansökan, kanske om du har några tips till mig? Maila mig jättegärna, jag skulle bli jätteglad!

    Plus att jag kan bolla tillbaka lite tips ang Nya Zeeland! Jag bodde i Queenstown i 4 månader, i Mount Maunganui i 5 månader och har rest runt lite överallt!



    Hör gärna av dig!!

    Kram/ Anna

    2011-03-08 | 17:04:22

Kommentera inlägget här: