Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Rivers and Slopes - Fieldtrip

Kategori: New Zealand

En av mina kurser går under namnet 'Rivers and Slopes', inom ämnesområdet fysikalisk geografi. Till en början tyckte jag att det där med 'sluttningar' (slopes) lät lite töntigt, men efter en heldag i fält runt om Manawatu börjar jag tycka att det är vettigt. Nya Zeeland är inget annat än sluttningar (med undantag för platten som Palmy ligger på)!

Vi färdades i tre minibussar och gjorde ungefär 10 stopp på intressanta ställen. Vägarna påminde mångt och mycket om kringelkrokvägarna i Norge. Mycket lärorikt! Duktiga och engagerade föreläsare som verkligen vill att vi ska lära oss allt, och ha roligt på köpet. Jag måste erkänna att jag inte är alltför van att studier verkligen kan vara roligt!


Palmerston North, Palmy, sett från utsiktsplatsen på Pork Chop Hill (typ Grisberget)



Morgondis över Ruahine


Andra sidan av bergskedjan, i en torrlagd flodravin.


Vi uppmanades att ta av oss skorna och plaska omkring i flodfåran för att titta på dess ständigt skiftande sandbotten


Så här ska en dag på universitet vara!


Väldigt brant sluttning med 'mudrocks'. Mycket känsligt för erosion


En förrymd ko höll oss under uppsikt!


Mina kursval Rivers and Slopes, Introduction to Geographic Information Systems (GIS), Environmental Science I och Introductory Earth Science, kommer ge mig en massa kunskap om landskapet jag ska upptäcka på helger och lov. Oerhört genomtänkt måste jag säga!

Kommentarer

  • Josefin säger:

    Ha ha, pork chop hill... Jag anar en fantastisk historia bakom namngivningen av fläskkotlettshöjden!

    2011-03-03 | 09:05:00
    Bloggadress: http://fancyaruck.blogspot.com

Kommentera inlägget här: