Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Tre framtidsscenarion

Kategori: New Zealand


Idag höll jag, Nick, Zac och Brad föredrag. Föredraget skulle omfatta rapporten vi skrivit på ämnet 'Ecological and Economical Sustainability Issues Associated with Planning of Rivers' (4500 ord, kika här), på ett informativt och roligt sätt. Vår föreläsare uppmuntrade oss att inkludera massa rekvisita, humor, dans (omedelbart högre betyg), egengjorda filmer och presentationsteknik á la mellanstadiet. Alltså 'TV-intervju', Konferens' eller sketcher.

Detta tog vi till oss, och producerade en sketch i tre akter.

Akt I:
Året är 2050. För fyrtio år sedan drev Nya Zeelands premiärminister igenom en lag som möjligjorde för företag att förorena vattendragen hur mycket som helst, så länge det gav snabba pengar.

Far och son på väg till floden Manawatu för att dumpa skräp. De konstaterar att det inte går att bada i den eller dricka vattnet, den är alltför giftig. All fisk är död och allt jordbruk har gått i graven i brist på rent vatten. De förbannar bristen på långsiktiga planer, som orsakat allt detta. Pojken är törstig och smakar vattnet, han dör omedelbart. (här skrattar alla, det är ju trots allt en sketch)

Så här ser Manawatu River ut år 2050, utan långsiktig planering. (Och bilden är sorgligt nog ett riktigt exempel från Kathmandu River)

Akt II:
Året är 2050. För fyrtio år sedan drev Nya Zeelands premiärminister igenom en lag som gav vattenmyndigheterna ett årligt tillslag på $100 000 000 000 att spendera på upprensning, restaurering och långsiktig planering. Flodens ekologiska status skall sättas i första rummet under alla omständigheter.

En campare med fiskeutrustning (här är det mina strålande skådespelartalanger som syns!) trampar glatt i rikting mot Manawatu River, världskänd för sin otroliga skönhet, rena vatten och blomstrande djurliv. Jag blir stoppad av en tungt beväpnad vakt som säger att jag inte får campa eller fiska i floden och hänvisar till en massa paragrafer och sektioner i vattenlagstiftningen. Jag återkommer med önskan om att få ta en simtur - samma svar. Jag återkommer med önskan att få ta ett foto - samma svar. Fjärde gången blir jag hemskt upprörd när jag inte ens får se floden på grund av alla dessa skyddande lagstiftningar. Jag tränger mig förbi och vakten skjuter mig i ryggen. (Sedan dumpar han mig i floden när ingen ser)

Patrullerande vakter, i ett överambitiöst flodrestaureringsprojekt 2050. (I verkligheten Afghanistan).

Akt III:
Den bistra verkligheten. Policys, lagar, direktiv. Regeringsnivå, regional nivå, kommunnivå. Intressekonflikter, för snål budget och gråa trista tjänstemän. Men åtmistone inga dödade av föroreningar eller vakter!

Kontentan - Ett visst mått av långsiktig planering av älvar och vattenresurser är helt nödvändigt! För så här vill vi se våra floder i Nya Zeeland:


Tutuko River, Nya Zeeland.


Tilläggas bör att Manawatu River, alltså den jag bor 200 meter ifrån, är en av västvärldens mest förorenade vattendrag. Svartlistad av Cawthorn Institute. Skäms på dig Nya Zeeland, Clean Green New Zealand!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: