Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Dr. Malin Ullberg?

Kategori: New Zealand

Tidigare idag skickate jag in min uppsats för bedömning, 'The dynamics of a glacier: Storglaciären, Tarfala Valley, Sweden'. 2000 ord. Denna gång var ämnet intressant, och jag började inte alltför sent. Jag tyckte nästan att det var kul och trevligt att skriva! Engelskan kom mycket lättare än förra terminen. Den sjuttonde ska nästa inlämningsuppgift in, då en rapport (något annorlunda strukturerad än en uppsats) på 3000 ord, på ämnet 'Hazard management associated with lahars on Mt Ruapehu, New Zealand'.

Jag pratade med Kylie idag, min gamla flatmate. Eller Dr. Kylie Phillips som hennes faktiska titel är. Jag förhörde henna om konsten att doktorera, 'do a PhD'. Skriva forskningsartiklar, utföra expriment, författa 60 000 ord (!), välja ämne. Allt sådant.

Utbildningen här på Massey är, oväntat nog, mycket mer forskningsinriktad än hemma vid Uppsala Universitet. Här läser vi inte bara i kursboken, varje föreläsning bygger på aktuell forskning, och för varje uppsats måste man göra research i artikeldatabasen bland allvärldens forskningsjournaler. Man måste hänvisa till källor på rätt sätt, forlumera sig på rätt sätt och lägga fram fakta på rätt sätt. Forskningsaktigt helt enkelt!

Och när jag dessutom hänvisar till forskning som mina föreläsare författat, då känns inte forskningsvärlden så avlägsen.

Skulle jag kunna doktorera? Skulle jag tycka det var intressant? Jag menar: Dr. Ullberg, det är något helt annat än fröken Ullberg! Jag ska allt fundera på saken. Aktuellt ännu är det ju inte vilket fall. Jag tre terminer med kurser, en kandidatuppsats och en masteruppsats innan det kommer på fråga.

Doktor...

Klicka på bilden för att komma till uppsatsen!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: