Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Connecting the dots, TED #1

Kategori: Ideas worth spreading

För tillfället har jag lite brist på socialt liv. Massa inlämningsuppgifter att skriva, och tentor på väg. De flesta studenters sociala liv går nog på sparlåga så här års. Men det gör ingenting. Om någonting så har jag lärt mig att umgås med mig själv. Inte så mycket 'få tiden att gå', jag har verkligen grävt mig in djupt i min egen hjärna. Riktigt djupt; 'Vem är jag?', 'Vad är jag riktigt bra på?', 'Vad intresserar mig?', 'Vad är jag fullkomligt kass på', 'I vilken riktning vill jag att min yrkeskarriär ska gå?', 'Var ser jag mig själv om 15 år?', 'Vad är viktigast i livet?' Klyschigt kanske, men det struntar jag i!

Mycket konstruktiv har den senaste tiden varit, speciellt sen jag blev helt förälskad i TED. Nej, TED är inte någon kiwi jag kärat ned mig i. TED står för Technology Entertainment Design, 'Ideas worth spreading'. Det började som en icke vinstdrivande konferens på åttiotalet och är nu en outsinlig källa till visdom och motivation, framfört av eldsjälar.

På hemsidan www.TED.com finns så kallade TEDtalks. Inbjudna personer håller ett föredrag på 18 minuter, om sådant de brinner för. Närmare 1000 talks finns på hemsidan, med ideér om precis allting! Gratis är det också, och man uppmuntras att sprida ideérna vidare.

Jag startar en liten följetong här och nu, med talks från TED, som jag vill att mina nära och kära ska se och ta till sig. Arton minuter i taget, mot insikt och kunskap!



Steve Jobs, han som dog i cancer för inte så många veckor sedan. Detta tal kan vara de viktigaste orden jag hört i år - hoppas det berör er med.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: