Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

Nya Zeeländsk natur, släng dig i väggen!

Kategori: Sommarlov i Norrbotten med omnejd

Nja, kanske inte riktigt, men nära på! Jag är i Norge och jobbar på vägarna, vilket innebär att jag får se en beskedlig del av landet. Ungefär hela södra halvan, Rørvik och nedåt. Det var länge sedan jag cruisade runt i Norge, och det jag minns från när jag var liten är tunnlar och vägtullar. Ungefär korrekt.
 
Men den helt galna naturen hade jag väldigt lite minne av. Fjordar, fjäll, klippväggar, vattenfall, glaciärer! Helt galet smala och slingriga vägar! Igår körde jag typ 6 mil på en väg som var försummbart bredare än bilen jag körde, genom enfiliga, vattendroppande, oupplysta tunnlar som man inte ser slutet på... Hu! Och där längst inne i dalen låg Mo i Modalen, ett levande samhälle med affär, restaurang och skola! Till och med en busslinje?!
 
Vi jobbar dessvärre väldigt långa dagar, och har sällan tid att stanna och bara njuta av naturen. Igår jobbade jag mitt längsta arbetspass någonsin, 18,5 timmar. Halv åtta, till två på natten. vi skulle mäta i tunnlar på E16, och det gör man helst på natten när trafiken är lugn. Och vi hade för säkerhets skull vägdirigeringsproffs i ändarna av tunnlarna för att se till att alla körde lugnt och höll sig till ett körfält.
 
Äventyr! På fredag (eller lördag) kommer jag tillbaka till Uppsala för gott, aldrig har jag längtat så intensivt efter höst och skolstart!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: