Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

TED #2 - Why are we happy?

Kategori: Ideas worth spreading

Sommaren kryper sig på, tentorna kryper närmre. Jag är rastlös, jag vill ut och resa och göra random knas, snart är det dags! Jag har inte så mycket för mig, därav de blygsamma blogguppdateringarna. Men jag har ett boktips! 'The Omnivore's Dilemma' (osäker på den svenska titeln) av Michael Pollan. Jag håller inte med om hans kostråd (han är rädd för naturliga fetter), men hans redogörelse för majsen, jordbruket och politiken är spot on! Och läs för Guds skull (jo Gud håller nog med om att du behöver läsa den) 'Vegomyten' av Lierre Kieth!

Så till dagens TEDtalk. Jag hoppas att ni alla tittat på förra avsnittet med Steve Jobs, har ni inte det så gör det NU. Denna föreläsning hänger fint ihop med den tycker jag. Dan Gilbert frågar sig; Varför är vi lyckliga? Ni vet, den klassiska historien om godtycklig person som förlorar jobbet, pengarna och hamnade i fängelse i tio år, men efteråt hävdar att det var det bästa som kunnat hända. Att denne personen är lyckligare nu än innan? Är denna lyckokänsla lika riktig och äkta som den vanliga jag-fick-allt-jag-kunde-önska-lyckan? Det är frågan:




Från www.TED.com

Kommentarer


Kommentera inlägget här: