Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

De sista dagarna i Australien

Kategori: New Zealand


Wooow vad tiden går! Jag har haft det så äckligt bra att jag inte haft varken tid eller intresse av att sitta vid en dator och blogga på länge! Jag har det bra, väldigt bra! Sommarlov och på resande fot - awesome! Här kommer en liten sammanfattning av vad jag pysslade med de sista dagarna i Australien:


Onsdagen (23:e november) var jag fortfarande kvar i Katoomba, Blue Mountains. Regnet fortsatte ösa ned utan några som helst tecken på att sakta ned. Jag betalade nio dollar extra och flyttade in mig själv och mina saker till ett av rummet inne på hostlet. Eftersom vädret var så dåligt så stannade alla inomhus framför några DVD-filmer, insvepta i yllefiltar. Hostlets ägare försedde oss med popcorn, tim tams och glüwein - inte illa alls!

Torsdagen packade jag (de fortfarande blöta) väskorna för resa mot kusten och Port Stephens utanför Newcastle. Jag hade fått ett lovande tips om ett backpackers med en tam känguru och riktig känsla av Australien, och Natalie från Tyskland och Amber från Canada bestämde sig för att hänga på. Sju timmar på tåg och buss senare kom vi fram. Fortfarande väldigt blött, men kängurus, koalas och possums gjorde det hela väldigt spännande ändå!



Finska Jani med Josie, den tama kängurun!


Port Stephens


Surfare i Port Stephens


Fredagen var Ambers tjugosjunde födelsedag och vi firade den med fish and chips i Port Nelson, och en vacker promenad ovanpå det. Vi lagade en god middag tillsammans på hostlets grill och spelade sällskapsspel! Vi träffade Jani från Finland som visade sig ha en bil och vara påväg i samma riktning som jag och Natalie - perfekt!

Lördagen styde jag, Jani och Natalie bilen norrut, mot ett hostel i hippiebyn Bellingen som hostelägaren i Port Stephens tipsat om. Äntligen, äntligen lättade de regntunga molnen, och helt plötsligt kändes det som Australien igen! Hostlet var egentligen fullt, men de lyckades fixa in oss i 'the extension', förutsatt att vi kunde tänka oss att sova i ett rum utan väggar (mer som en stor veranda) med myggnät och possums som smyger omkring runt sängarna. Hostlet var oväntat nog fullt av barn såväl som vuxna och gamla, i kontrast till de vanliga 20-30åringarna på andra hostel.



Vårt intressanta sovarragnemang i Bellingen


Söndagen tog vi en rejäl omväg för att ta en titt på Waterfall Way, en inlandsväg kantad av mängder med väldigt imponerande vattenfall. Och för en gångs skull lyckades vi pricka in bäst tänkbara dag. Soligt med massor av vatten i fallen från de föregående dygnens spöregn! Galet och overkligt vackert! Vi kom fram till Byron Bay klockan elva på kvällen, utan att ha boende fixat - dålig idé! Vi letade på vartenda hostel i bygden utan någon lycka. I slutändan hittar vi en husvagnscamping utanför stan där jag kan slå upp mitt tält för mig och Natalie, och Jani sover i bilen. Sicket äventyr!


Jag bakom vattenfallen Crystal Showers


Steve Irwin som actionfigur!


Vattenfall!


Regnbåge av vattnet från vattenfallet!

Måndagen var vaaaaarm och farligt solig. Jag flämtade mest och letade efter skugga. Men vattnet i havet var precis lagom svalt för att hålla temperaturen nere på lämplig nivå. Detta var min sista kväll i Australien och jag vinkade hejdå till mina reskamrater för ett par dagar och hoppade på bussen sista biten upp till Brisbane och flygplatsen. Klockan fyra, östaustralisk tid, fick jag kliva upp för att hinna med första tågen till flygplatsen!

Mot Nya Zeeland, känns som att åka hem!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: