Iris Malina

Iris | In Greek mythology, Iris (/ˈɨrɨs/; Ἶρις) is the personification of the rainbow and messenger of the gods. She is also known as one of the goddesses of the sea and the sky [...] She travels with the speed of wind from one end of the world to the other, and into the depths of the sea and the underworld. Malina | The slavic word for raspberry

On the rugged slopes of Mount Doom

Kategori: New Zealand


Igår hade jag min sista dag i fält. Glaciologi på sluttningarna av vulkanerna Tongariro, Ngauruhoe och Ruapehu, samtliga fortfarande aktiva. Det finns fortfarande några pytteglaciärer uppe på Ruapehu, men snötäcket hindrade oss från att se dessa. Istället koncentrerade vi oss på lämningar av forna glaciärer, paleoglaciärer. Moräner alltså.

På väg ned från den sista studieplatsen för dagen tittar jag ut genom fönstret från minibussen. Jag ser en bäck som slingrar sig bredvid vägen och tänker; 'Hey, det där ser precis ut som bäcken från Sagan om Ringen, där Gollum slipprar runt och letar fisk!'. Och eftersom jag befinner mig i världens coolaste land; det var inspelningsplatsen för just den scenen jag såg! Hur coolt är inte det?


Denna lilla pöl representerar en 'Kettle hole', eller på svenska 'dödisgrop'. Där ett stort isblock smält in situ när glaciären dragit sig tillbaka. Moränen runt omkring byggdes upp av glaciofluviska processer, och när isen smält hel och hållet fanns bara gropen kvar. I bakgrunden syns en av de stora sidomoränerna 'lateral moraine'.



The rugged slopes of Mt Doom...



Kul på en vulkan! Tukino Skifield. Riskerna med att åka skidor på en aktiv vulkan, de håller jag precis på att skriva uppsats om!


Kommentarer


Kommentera inlägget här: